Onbeperkte tijdschriftentoegang

Een soort Spotify voor tijdschriften. Zou dat niet handig zijn? Sinds gisteren bestaat het: Next Issue. Voorlopig alleen in Amerika.

Voor 15 dollar per maand onbeperkt toegang tot de digitale uitgaven van The New Yorker, TIME, Vogue, Sports Illustrated en nog 35 andere tijdschriften. Dat kan sinds dinsdag met de iPad-app Next Issue.


Apps waarmee je digitale uitgaven van tijdschriften kunt kopen, bestaan al enkele jaren. En ook digitale kiosken als Zinio en de AKO Tijdschriften App zijn niet nieuw. De gisteren uitgebrachte iPad-applicatie Next Issue biedt naast deze traditionele diensten echter iets wat nog niet eerder is gedaan: onbeperkt toegang tot een gigantische catalogus aan digitale tijdschriften voor een vast bedrag per maand.


Next Issue, dat voorlopig alleen in de VS beschikbaar is, is een joint venture van de Amerikaanse uitgeverijen, Condé Nast, Hearst, Meredith, News Corp en Time Inc. Het aanbod van Next Issue bestaat op dit moment uit 39 titels van de betrokken uitgevers waaronder bekende bladen als TIME, Vogue, Sports Illustrated, Vanity Fair, ELLE, GQ, Wired en The New Yorker. Gebruikers kunnen kiezen voor een basisabonnement van 10 dollar per maand of een premium-abonnement voor 15 dollar per maand.


De all you can eat-dienst die nu met de komst van Next Issue voor tijdschriften wordt aangeboden, sluit aan bij de beweging die zich bij andere media al langer voordoen. De populaire muziekdienst Spotify biedt gebruikers voor ongeveer 10 euro per maand onbeperkt toegang tot een enorme muziekcatalogus. En in de Verenigde Staten zijn diensten als Netflix en Hulu succesvol op het gebied van video on demand.


Erwin Boogert van internettijdschrift Emerce spreekt van een trend. 'Dergelijke abonnementen op creaties zijn momenteel erg populair. Of het nou boeken zijn, films, muziek of spelletjes zijn, je ziet het steeds meer. Het is aan de ene kant uit nood geboren, maar het blijkt ook een aardig verdienmodel.'


Next Issue was sinds april dit jaar al beschikbaar voor zogenoemde Android-toestellen. Pas nu ook iPad-bezitters van de applicatie gebruik kunnen maken, kan beoordeeld worden of deze nieuwe manier van verkoop ook voor kopij potentie heeft.


'Zoiets als Next Issue is een mooie stap naar een ander verdienmodel voor journalistieke producties', zegt Natasja Oosterloo van mediabedrijf eReaders Groep.


Oosterloo is met de eReaders Groep momenteel druk met de oprichting van een Nederlandse 'Spotify voor journalistieke artikelen'. Het platform, eLinea, werd vorig jaar al gelanceerd, maar uit de lucht gehaald toen in december bleek dat zich te weinig gebruikers meldden. Onlangs heeft het bedrijf een nieuwe investeerder gevonden. 'Eigenlijk waren wij te vroeg. Je ziet nu dat dit soort concepten echt in zwang raken. Zowel uitgevers als gebruikers zijn enthousiast.'


In het najaar van 2012 wordt de eLinea-applicatie definitief heropend. Wie er aan het project meewerken kan Oosterloo nog niet zeggen. 'Vorig jaar deden NRC Handelsblad en de magazines van de Weekbladpers Tijdschriften mee. Daar praten we nu weer mee. Maar we hebben heel veel contacten, ook met andere kranten.' Volgens internetjournalist Tonie van Ringelestijn valt of staat het nieuwe abonnementenmodel bij een groot aanbod. 'Mensen gaan pas massaal gebruiken als er genoeg te kiezen is. All you can eat is pas voor een grote groep interessant als er een gevarieerd aanbod van maaltijden is.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.