Onbemande pomp is steeds voordeliger, maar niet iedereen wil omrijden

Niet tanken langs de snelweg, maar even verderop bij een onbemande benzinepomp: het wordt steeds lucratiever dankzij een prijzenoorlog tussen de onbemande pomphouders. Toch is omrijden niet voor alle automobilisten een uitkomst. ‘Mijn tijd is ook geld.’

Grote bezinestations met hoge prijzen langs de snelweg versus kleine benzinestations binnen de bebouwde kom. Waar gaan mensen liever tanken en waarom? Foto Pauline Niks

Voordelig tanken doet ze bij de Tango in Utrecht altijd al, maar vandaag is Henriëtte van ’t Veld extra goedkoop uit. Deze donderdag, zo staat in grote blauwe letters op de zijkant van het kleine onbemande pompstation, is het ‘Slimme Donderdag’ aan de Franciscusdreef. En dus betaalt ze slechts 1,56 per liter benzine die ze in haar dorstige auto gooit.

‘Daarom kom ik vandaag’, zegt Van ’t Veld, terwijl ze het vulpistool stevig met haar hand in de brandstoftank drukt. ‘Ik kijk altijd van tevoren of er korting is.’

Tanken langs de snelweg doet de 38-jarige kapster uit Maarssen nooit: dat is veel duurder. Bij de Shell op de snelweg langs Breukelen betaal je zo 1,75 voor een litertje Euro 95. ‘Dat scheelt veel te veel.’ Dan rijdt ze liever even naar dit onbemande tankstationnetje. ‘Doe ik meteen boodschappen bij de Jumbo.’

27 eurocent verschil

Langs de snelweg tanken na een lange werkdag mag dan vaak het makkelijkst zijn, voor de automobilist loont omrijden via een lokale onbemande pomp steeds meer. Sinds 2008 steeg het verschil tussen de prijs van benzine aan de snelweg en de onbemande pomp van 9 naar 13 eurocent.

Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Travelcard, dat wekelijks de tankbeurten bijhoudt van meer dan 300 duizend Nederlanders. Het verschil tussen de hoogste en laagste benzineprijs in Nederland was in april zelfs 27 cent per liter.

Vorige maand steeg de gemiddelde prijs van Euro 95-benzine naar 1,61 euro per liter. Sinds augustus 2015 betaalde de automobilist niet zoveel voor zijn brandstof. 

Dat benzine an sich duurder of goedkoper wordt, is logisch te verklaren met de gelijktijdige stijging en daling van de olieprijs. Zo klom de prijs van een vat ruwe olie de afgelopen weken van 60 naar ruim 75 dollar door de groei van de wereldeconomie en de beperking van de productie door oliekartel OPEC.

Grote bezinestations met hoge prijzen langs de snelweg versus kleine benzinestations binnen de bebouwde kom. Waar gaan mensen liever tanken en waarom? Foto Pauline Niks

Onbemande pomp

De toenemende ongelijkheid tussen de prijs van Euro 95 bij tankstations aan de snelweg en lokale onbemande benzinepompen is daarmee nog niet opgehelderd. Aan de snelweg steeg de prijs in 10 jaar met 8,9 eurocent, tegenover een toename van slechts 6,4 eurocent bij de lokale onbemande pomp.

Volgens Paul van Selms, brandstofprijzendeskundige bij consumentenorganisatie United Consumers, komt het groeiende verschil door een prijzenslag onder de onbemande tankstations. Het aandeel van deze stations op het totaal is explosief gegroeid: waar in 2011 nog eenderde van de tankstations onbemand was, waren er in 2017 voor het eerst meer onbemande dan bemande pompen in Nederland.

‘Aan de snelweg is de prijs minder belangrijk. Daar komt vooral zakelijk verkeer’, zegt Van Selms. ‘Wie in een leaseauto rijdt, let niet op de hoogte van benzineprijs aan de pomp. De baas betaalt toch.’

Snel en gemakkelijk

Voor de automobilisten die langs de snelweg tanken, telt vooral het gemak en de snelheid. De afslag af, snel tanken, bij het betalen nog een broodje mee grissen en binnen vijf minuten ben je op weg naar de volgende klant. 

‘Ik ben een leaserijder, dus ik betaal de brandstof niet zelf. Maar anders had ik hier ook gestaan’, zegt Leonard Reijsbergen bij de Shell bij Breukelen, op een kwartier rijden van de Tango in Utrecht. De 32-jarige vertegenwoordiger in bedrijfskleding staat zijn zwarte Volvo V40 in gestreken hemd en nette broek vol te gieten – net als veel van de tankers naast hem is Reijsbergen aan het werk.

‘Ik tank alleen bij een goedkope onbemande pomp als mijn tank bijna leeg is en ik er toevallig langs kom’, zegt hij. ‘Maar vaak moet je kilometers omrijden. Dat is me te ver. Mijn tijd is ook geld.’

Marktaandeel

Voor de lokale onbemande pompen is de prijs wél een belangrijk concurrentiemiddel, legt Van Selms uit. Zeker nu het aantal onbemande tankstations toeneemt en steeds meer Nederlanders meerdere van deze pompen in de buurt hebben. Soms ligt de benzineprijs bij een onbemande pomp zo laag, dat winst maken bijna onmogelijk is.

Van Selms: Er zijn nu meer dan vierduizend tankstations in Nederland, terwijl dat er makkelijk duizend minder kunnen zijn. De grote ketens gaat het vooral om marktaandeel.’ 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.