Onbekende De Ruiter 'machtigste manager van Nederland'

Henny de Ruiter is de invloedrijkste manager in het Nederlandse bedrijfsleven. Dat blijkt uit een onderzoek van elite-onderzoeker Jos van Hezewijk en financieel journalist Marcel Metze....

Van onze verslaggever

Geert Dekker

AMSTERDAM

Van Hezewijk en Metze presenteerden gisteren hun co-productie XXL, De macht, het netwerk, de prestaties en de wereld van de Nederlandse topmanagers. Het is een boek geworden vol ranglijsten met de best en slechtst presterende bedrijven en best en slechtst presterende managers. Een 'slechtste manager' kon overigens niet benoemd worden. De aandacht is alleen uitgegaan naar de absolute top, bestaande uit 101 leden. De nummer 101, G. Doeksen van Internatio-Müller, kan moeilijk Nederlands slechtste genoemd worden.

Naast de beschrijving van personen en bedrijven bevat XXL een overzicht van vijftien jaar Nederlandse economie. Als startjaar is 1982 gekozen omdat dat jaar wordt verbonden met de geboorte van het poldermodel. Daarop richt de analyse van het boek zich ook: het succes van dat economisch organisatiemodel moet ook toegeschreven worden aan de bedrijven die het in de afgelopen jaren goed gedaan hebben, menen de auteurs.

Vervolgens begeven ze zich op glad ijs door te suggereren dat het motto 'Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg' Nederland de economische voorspoed van de laatste jaren heeft gebracht. Want Metze en Van Hezewijk verbinden karaktereigenschappen van topmanagers aan het economisch succes van hun onderneming.

De zes best presterende bedrijven hebben volgens de auteurs topmensen aan wie koersvastheid, uithoudingsvermogen en een zekere nuchterheid valt toe te schrijven. Ze merken op: 'Natuurlijk geven de karaktertrekken van de top-6 van de best presterende bedrijven en hun leiders niet een allesomvattende verklaring voor het succes van het poldermodel in het midden van de jaren negentig. Maar als we ervan uitgaan dat Nederland mede dankzij hen boven het Europese gemiddelde uit kon steken, dan geven die karaktertrekken op zijn minst enkele aanwijzingen voor zo'n verklaring.'

Afgezien van het feit dat het gesignaleerde verband discutabel is, hoeft het geen verbazing te wekken dat de top-6 uithoudingsvermogen etc. heeft. Want dat was een van de criteria waarop geselecteerd is. Als je onderzoekt welke bedrijven het vijftien jaar goed doen, is het logisch dat je ondernemingen vindt die sterk zijn op de lange termijn. De periode van vijftien jaar is arbitrair en niet beter of slechter als maat voor prestatie (naar beurswaarde en/of eigen vermogen) dan vijf jaar of vijf maanden.

XXL is geen leesboek geworden. De feiten die een verhaal moeten vertellen van vijftien jaar economisch wedervaren lijken lukraak uit het archief te zijn genomen. Viagra en de huwelijksproblemen van Philips-topmensen komen even plotseling de lezer lastig vallen als veranderingen in het spaargedrag van de Nederlandse consument, om maar iets te noemen.

Nee, dan de lijstjes. Met op 76 van de lijst best presenterende bedrijven de NS, op 43 de Bank Nederlandse Gemeenten en in de top tien dus onbekende grootheden als Schuttersveld en Nedap. Philips is een geval apart: 86 bedrijven hebben het de laatste vijftien jaar beter gedaan. Ook Cor Boonstra is niet echt opgenomen in de vaart der volkeren, hij komt op de 21ste plaats van de meest invloedrijke managers.

De toppositie van Henny de Ruiter en andere onbekende grootheden (ex-Heineken-voorzitter Gerard van Schaik op 3 domineert de roddelbladen ook al niet) valt het meeste op. Van De Ruiter komen we wel te weten dat hij leest, tennist, voetbalt en tuiniert, dat hij voor Shell de wereld rondreisde en in 1994 met pensioen ging. Maar nooit was hij bestuursvoorzitter, wat waarschijnlijk bijgedragen heeft aan zijn onbekendheid.

XXL, De macht, het netwerk, de prestaties en de wereld van de Nederlandse topmanagers. Jos van Hezewijk & Marcel Metze. Uitgeverij SUN, ISBN 90 6168 6431

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden