Onbekend repertoire niet altijd spannend

Dat 'Amsterdam een nieuwe chefdirigent heeft', zoals radiospotjes de afgelopen weken meldden, zal niet iedereen opgevallen zijn, maar wie zaterdagavond eenmaal binnen de muren van het Concertgebouw was, kon niet om Yakov Kreizberg heen....

Jaco Mijnheer

Na de aankondiging van zijn aanstelling, een jaar geleden, stond de Russische Amerikaan al verscheidene keren voor het orkest, maar dit weekend werd de verbintenis officieel van kracht.

Het eerste dat Kreizberg in zijn nieuwe functie dirigeerde was een nieuwe compositie van Otto Ketting, Lisbon Revisited, een uitwerking van diens tien jaar oude Kom, over de zeeën. Veel had het overigens degelijke stuk daar niet aan toe te voegen. Het was een herhaling van bekende Kettingzetten van lange, sobere akkoorden doorkliefd door puntige koperfanfares en klokgelui. Wel was het opvallend te zien hoe Kreizberg die ritmische contrasten bijna letterlijk in lichaamstaal leek te willen uitdrukken.

De zelden uitgevoerde Derde Symfonie van Nielsen bleek een toonbeeld van wijdlopige laat-Romantiek, met in het Andante pastorale een reeks oudbakken vocalises waar geen sopraan of bariton nog eer aan kan behalen. Ook hier was Kreizbergs slag onrustig, met onafhankelijk van elkaar bewegende armen en schouders.

Dat nerveuze leek het orkest niet te storen. Sterker nog: na de pauze, in Brahms' Tweede Pianoconcert volgde het, met de eerst wat onzekere maar uiteindelijk prachtig lyrische Elisabeth Leonskaja, Kreizberg in zijn flamboyante noot-voor-noot uittekening van de partituur.

Na het tijdperk-Haenchen wil Kreizberg met het NedPhO nieuwe artistieke wegen inslaan met meer, ook onbekend, repertoire uit Amerika, Noord- en Oost-Europa, maar het zal nog even de vraag blijven of zijn smaak zo eigentijds is dat het ook echt 'spannend gaat worden .

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden