Nieuwsgroothandel

Omzetverlies groothandel Sligro lager dan verwacht

Door creatieve afhaaloplossingen van restaurants en cafés in de tweede lockdown en een relatief goede Kerst, bleken de verliezen kleiner dan eerder aangenomen. 

Klanten in een filiaal van groothandel Sligro.  Beeld ANP
Klanten in een filiaal van groothandel Sligro.Beeld ANP

Hoewel de omzet van groothandelsketen Sligro Food Groep over 2020 met 1,9 miljard fors lager was dan in 2019 (2,4 miljard) steeg het aandeel op de Amsterdamse beurs met drie procent. De schade viel relatief mee, omdat de horeca zich tijdens de tweede lockdown nog enigszins overeind houdt met afhalen en zelfbediening. ‘In deze tijden ben je al blij dat het omzetverlies 30 procent is’, aldus financieel directeur Rob van der Sluijs.

En dan komt Sligro er nog redelijk goed vanaf. In het vierde kwartaal noteerde het bedrijf uit Veghel een omzet van 456 miljoen euro, tegenover 655 miljoen in 2019. ‘De grootste pijn in onze markt ligt in de bezorging bij de grotere restaurants en de catering van bedrijven’, stelt Van der Sluijs.

‘Maar we draaien relatief goed in de zelfbediening, nu de horeca tijdens de sluiting terugvalt op afhalen en bezorgen. Bij flinke dips doen de grote spelers het vaak beter dan de kleintjes, daarvan profiteren wij ook als marktleider in Nederland.’

Sligro constateert dat de horeca heeft geleerd van de eerste lockdown. ‘De horecabedrijven hebben het creatief opgepakt en deden nog steeds inkopen bij ons voor takeaway’, zegt Van der Sluijs. ‘Daarmee is de pijn voor hen en ook voor ons verzacht.’

Kerstpakketten

De feestdagen hebben de malaise deels gecamoufleerd. Van der Sluijs: ‘De omzet in december voor de zelfbediening kwam zelfs dicht in de buurt van onze cijfers in december 2019. We zagen ook een stijging in de afname van kerstpakketten, werkgevers wilden juist vanwege de coronacrisis extra uitpakken voor hun medewerkers. Zo kwamen we nog steeds uit op een significante daling van de omzet en die trend zal zeker in het eerste kwartaal van dit jaar niet veranderen.’

Tijdens de eerste lockdown mochten consumenten nog boodschappen doen bij de groothandels om de druk op de supermarkten te verlichten, bij de strenge lockdown vanaf december was dat verboden. Eind januari presenteert Sligro de jaarcijfers, een sanering was al onvermijdelijk. ‘We zijn al flink ingekrompen en kunnen het nog een tijdje uithouden’, aldus Van der Sluijs. ‘De stip aan de horizon is nu ook belangrijker dan de definitieve uitkomst over 2020.’

De horeca rekent op een langere sluiting, nu de lockdown vermoedelijk na 19 januari wordt verlengd. Toch voorspelt Van der Sluijs een opwaartse trend vanaf het tweede kwartaal. ‘De combinatie van vaccinaties en beter weer in het voorjaar biedt perspectief voor onze klanten. Zodra de horeca zijn deuren kan openen, zal een krachtig herstel te zien zijn. Het bleek al tijdens de zomer, toen Nederland massaal de cafés en restaurants opzocht.’

Lees ook
Supermarktketen Jumbo bereikte in 2020 een recordomzet van 9,69 miljard euro. Dat is 15 procent meer dan het jaar ervoor. Het familiebedrijf uit Brabant maakt het de concurrentie steeds moeilijker.

Veel bedrijven bleven ternauwernood in leven dankzij de steunpakketten van de staat. Deze bedrijven gingen wel failliet door corona, maar beleefden een doorstart.

Middenstanders grijpen naar nieuwe methoden om toch nog een beetje omzet te draaien en contact te houden met hun klanten. Vier vindingrijke ondernemers in Haarlem.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden