Omzet Jumbo stijgt fors dankzij 'zeven zekerheden'

Amsterdam De nieuwe supermarkten van Jumbo zijn een groot succes. Dat blijkt uit onderzoek van de Rabobank. De bank adviseert beleggers daarom geen aandelen Ahold meer te kopen.

Tjerk Gualthérie van Weezel

Jumbo nam vorig jaar driehonderd winkels van Super de Boer over. Daarvan is eenderde doorverkocht aan C1000 en de rest wordt sinds dit jaar verbouwd 'volgens de typische Jumboformule'. Dat is inmiddels met ruim twintig winkels gedaan.


Met succes concludeert Rabo-analist Patrick Rouqas. 'In die winkels stijgt de omzet met minimaal 30 procent.'


Jumbo 'elke dag beter', staat bekend om zijn Amerikaans aandoende klantvriendelijkheid. In Brabant doceert het bedrijf medewerkers in de 'zeven zekerheden' die zij klanten moeten bieden. Onder meer 'euro's goedkoper', 'altijd geholpen met een glimlach' en 'niet goed geld terug'.


Rouqas liet vijfhonderd bezoekers bij tien nieuwe Jumbofilialen ondervragen en deed hetzelfde bij klanten uit nabijgelegen Albert Heijns. 'Dan blijkt wel dat AH hele trouwe klanten heeft, 47 procent koopt alleen daar. Maar 26 procent zegt dat zij ook een groot deel van hun inkopen bij Jumbo doen. Een kwart van de Jumboklanten die ook inkopen doen bij Albert Hein zegt dat zij meer uitgeven bij sinds de nieuwe formule is ingevoerd.'


Joop Holla van marktonderzoekbureau Gfk kan het verlies in marktaandeel voor Albert Heijn niet bevestigen. 'Afgelopen half jaar bleek dat in elk geval nog niet, en bleef AH gewoon doorgroeien. Het klopt wel dat het goed gaat met de nieuwe Jumbo's. Maar daar heeft eerder de Aldi last van.'


Andere supermarkten verliezen inderdaad ook omzet aan Jumbo, zegt Rouqas. 'Maar dat is voor beleggers niet direct van belang, omdat die ondernemingen geen aandeelhouders hebben.' Albert Heijn, dat voor 45 procent bijdraagt aan het aandeel Ahold is de enige beursgenoteerde supermarkt in Nederland.


Op de beurs in Amsterdam verloor het aandeel van Ahold gisteren 1,5 procent. Maar het is volgens Rouqas niet zo dat beleggers nu massaal hun aandelen Ahold moeten verkopen. 'Ik was voor aanvang van de prijzenslag die Albert Heijn tussen de supermarkten ontketende een van de eersten die adviseerde het aandeel te kopen. Dat bleek een goede inschatting. Ik verwacht dat de omzet van Albert Heijn blijft groeien, alleen niet meer zo hard als de afgelopen jaren. Beleggers die nu in retail willen investeren kunnen dat beter in buitenlandse grootgrutters stoppen.'


Volgens Rouqas kent het onderzoek van Rabo wel zijn beperkingen. 'Vooral dat we alleen door de week hebben geënquêteerd. In het weekend worden natuurlijk de grote boodschappen gedaan. We verwachten dat Jumbo dan nog meer omzet heeft gewonnen, omdat het een relatief goedkoper supermarkt is. In het weekend zijn mensen bereid daar verder voor om te rijden.'


Jumbo kocht vorig jaar voor ruim 550 miljoen euro de winkels van Super de Boer.


Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden