Omzet Inter/View na overname Demoscopie verdubbeld

Inter/View, het marktonderzoeksbureau van Maurice de Hond, neemt concurrent Demoscopie Nederland over. Inter/View verdubbelt door de transactie bijkans zijn omzet en wordt daardoor het grootste marktonderzoeksbureau van Nederland....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

In mei was al een samenwerking aangekondigd, maar blijkens een persbericht van vrijdag zijn de besprekingen nu zover gevorderd dat overeenstemming waarschijnlijk is. Bovendien blijkt de samenwerking een overname van de een door de ander in te houden.

De overname is er een met een hoog academisch gehalte. Maurice de Hondt, die nu president-commissaris is van Inter/View, is behoorlijk geschoold, en zijn directeur W. Driehuis is professor. President-commissaris van Demoscopie is dr Arie van der Zwan.

Niet bekend

Bij Inter/View ligt de nadruk van de werkzaamheden op media- en communicatieonderzoek, internationaal onderzoek, opinie-onderzoek, klanttevredenheidsonderzoek en telemarketing. Deze onderzoeken gebeuren grotendeels telefonisch. De werkmaatschappijen van Demoscopie, waarvan NSS/Marktonderzoek de grootste is, werken vooral met face-to-faceonderzoeken.

Volgens het persbericht zullen er duidelijke synergetische voordelen zijn. Hoewel 'de identiteit van de werkmaatschappijen zal worden gehandhaafd', verdwijnen er wel arbeidsplaatsen. Ontslagen worden niet uitgesloten maar 'zoveel mogelijk voorkomen'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden