Omzet daalt, maar groei herstelt bij Unilever

Unilever heeft in het vierde kwartaal de groei weer iets weten te versnellen. De totale omzet daalde ten opzichte van een jaar eerder en het derde kwartaal, maar de onderliggende omzetgroei lag hoger dan in de voorgaande periode. De producent van levensmiddelen en verzorgingsproducten had nog last van de zwakke economie in de ontwikkelde markten en de dure euro, maar wist de winst wel op te voeren.

Unilever heeft in het vierde kwartaal de groei weer iets weten te versnellen. De totale omzet daalde ten opzichte van een jaar eerder en het derde kwartaal, maar de onderliggende omzetgroei lag hoger dan in de voorgaande periode. De producent van levensmiddelen en verzorgingsproducten had nog last van de zwakke economie in de ontwikkelde markten en de dure euro, maar wist de winst wel op te voeren.Beeld anp

De totale omzet in het vierde kwartaal kwam uit op 11,8 miljard euro. In dezelfde periode een jaar eerder was dat nog 12,6 miljard euro. Voor heel 2013 daalde de omzet met 3 procent tot 49,8 miljard euro. Daarmee kwam Unilever weer uit onder de grens van 50 miljard, die het in 2012 juist net wist te overschrijden. Ongunstige wisselkoersen hadden in 2013 een negatief effect van 5,9 procent op de omzet. Dat zal in 2014 circa 5 procent zijn, voorspelde financieel topman Jean-Marc Huët.

Groei 4,1 procent
De onderliggende omzetgroei bedroeg in het vierde kwartaal 4,1 procent, waar die in dezelfde periode in 2012 nog 7,8 procent was. Het gaat om de groei exclusief valutaschommelingen en andere kosten. In het derde kwartaal werd nog een dieptepunt van 3,2 procent bereikt en analisten reageerden dinsdag opgelucht dat het percentage weer was toegenomen.

De producent van merken als Dove en Ola wist over heel 2013 de nettowinst met 9 procent op te voeren tot 5,3 miljard euro, onder meer dankzij kostenbesparingen. Unilever kondigde in december nog aan met 500 miljoen extra de kosten te verlagen. Topman Paul Polman zei dinsdag dat het concern gefocust blijft op sterke winstmarges. Eerder zei Unilever al het aantal merken te reduceren en banen te schrappen, onder meer bij marketing.

Economische onzekerheid
In opkomende markten groeide de omzet onderliggend met 8,4 procent. Unilever sprak van een afzwakkende groei omdat 'economische onzekerheid en zwakke valuta op de vraag van consumenten drukken'. Huët ziet desalniettemin geen problemen voor Unilever. In China realiseerde Unilever in het vierde kwartaal groei in de dubbele cijfers, zei hij.

In Europa gingen de verkopen verder achteruit. De omzet kromp onderliggend zowel in het kwartaal als over heel 2013 met ruim 1 procent. De daling was vooral voelbaar in de tak Levensmiddelen, terwijl 'Persoonlijke Verzorging' nog wel wist uit te dijen. Volgens Huët lijkt de situatie in Europa zich nu te stabiliseren.

Paul Polman, de CEO van Unilever.Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden