Omzet Bijenkorf blijft stijgen, ondanks rampjaar detailhandel

In het rampjaar voor warenhuizen blijft de Bijenkorf flink groeien. Vooral de stap naar het luxesegment lijkt de drijfveer achter het succes. Zowel de omzet als de winst stegen afgelopen jaar aanmerkelijk sneller dan in de rest van de kwakkelende detailhandel, meldde Bijenkorf dinsdag.

Foto Marcel van den Bergh

Make-up van Giorgio Armani en een Phillip Lim-handtas van 1160 euro. Dat zijn de producten die het succes van de Bijenkorf verklaren. Sinds 2013 richt de winkel zich op het luxesegment met dure merken en betere service in de winkel. Tegelijkertijd investeert de keten 200 miljoen euro om verschillende filialen te verbouwen. Er komt veel ruimte voor daglicht en de vloeren zijn van wit marmer of hout. Alles moet klasse uitstralen. De winkels die niet genoeg allure hadden, zijn afgelopen jaren gesloten.

Graai-evenement Drie Doldwaze Dagen is vorig jaar afschaft. Dat trok klanten die de winkel niet wilde. 'De Bijenkorf heeft duidelijk gekozen voor mensen met stijl en geld. En dat is een goede keuze, want er komen steeds meer rijken terwijl de middenklasse kleiner wordt', zegt detailhandelkenner Paul Moers. 'Een omzetgroei van ruim 7 procent in een markt die niet groeit is ontzettend knap.'

De keuze voor chique is vooral slim vanwege de lage concurrentie. 'In het Nederlandse luxesegment zitten geen andere warenhuizen', zegt detailhandelkenner Frank Quix. De Bijenkorf profiteert dan ook niet van het faillissement van V&D. 'Dat zat in het middensegment. HEMA profiteert daar eerder van.' De Bijenkorf concurreert meer met straten waar de dure merken zitten, zoals de PC Hooftstraat, en met kleinere spelers zoals horlogewinkel Schaap en Citroen. 'Het voordeel van de Bijenkorf is dat zij online sterker zijn dan deze concurrenten.'

In Amsterdam, waar de Bijenkorf zijn belangrijkste winkel heeft, leek er tot voor kort een concurrent bij te komen. Haussmann wilde een nieuw luxewarenhuis op het Rokin openen. Door het voortijdige vertrek van medeoprichter en bestuursvoorzitter Frans van der Kraan lijkt dit plan echter voorlopig van de baan. 'Dat is alleen maar goed voor Bijenkorf', zegt Quix.

Zowel de fysieke winkels als de webwinkel dragen bij aan de positieve resultaten, volgens de Bijenkorf. 'De onlineverkoop is groter dan het grootste filiaal', zegt Moers. 'Mijn inschatting is dat de omzet uit onlineverkoop 18 tot 20 procent is gestegen', voegt Quix toe.

Verbouwing

Momenteel is de Bijenkorf nog druk aan het verbouwen. In Den Haag komt een nieuw restaurant en in Utrecht komt er een extra etage. De verbouwing van de damesmodeafdeling in Eindhoven is al voltooid. In Amsterdam opende vorig jaar het eerste vernieuwde gedeelte van de parterre, de zogenoemde Beauty World. Het andere deel wordt nog verbouwd. Quix: 'als die verbouwingen klaar zijn, kan de omzet nog veel hoger worden.'

Zoals gepland sloten eerder dit jaar de winkels in Groningen, Breda en Den Bosch hun deuren. In 2013 gebeurde hetzelfde in Arnhem en Enschede. Hoewel de winkels wel positieve resultaten haalden, pasten ze niet in de nieuwe plannen waarin elke winkel een vlaggenschip moest worden. De locatie binnen de stad en het verzorgingsgebied speelden mee in de keuze, net als de allure van het winkelpand zelf.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.