Omvangrijke collectie dankzij afkeer van cocktailparty's

'Onderzettertje' was een gevleugelde kreet in het gezin van voormalig Vendex-baas Anton Dreesmann. Of het achttiende-eeuwse Franse kabinetten waren, antieke tafels of kostbare bureaus: de kunst die Dreesmann verzamelde, behoorde tot de gewone huisraad....

Van onze correspondent Peter de Waard

'Mijn vader wilde zijn kunst altijd kunnen zien', zei zijn zoon Pieter Dreesmann gisteren na afloop van een persbijeenkomst bij Christie's in Londen, voorafgaand aan de veiling van de collectie Dreesmann. 'Ook zijn schilderijen hingen allemaal binnen oogbereik, keurig in rijen onder elkaar. Het was gewoon een kostbaar behang.'

In de veilingruimte van Christie's in Londen - waar de collectie nu is geëxposeerd - herkent Pieter Dreesmann talrijke objecten uit zijn jeugdjaren. 'Op dat bed heb ik nog zelf geslapen', wijst hij bij een imposant Louis Seize-ledikant ter waarde van 33 duizend euro.

Zijn vader had volgens Pieter Dreesmann vier passies: zijn echtgenote, zijn kinderen, zijn zaak en zijn kunst en boeken. 'Dat hij voor de laatste passie zoveel tijd over had, dankte hij aan het feit dat hij niet van jagen of cocktailparty's hield.'

Volgende week zal Christie's de totale kunstverzameling van de in 2000 overleden Anton Dreesmann gaan veilen. De collectie is zo groot dat er in het totaal vijf veilingen zullen plaatsvinden: vier in Londen en één (op 16 april) in Amsterdam. Met uitzondering van zijn allereerste en allerlaatste aankoop zal alles worden verkocht: in totaal 1375 kunst-objecten. Zijn echtgenote en kinderen (vier zonen en een dochter) hebben hiertoe besloten.

Hoewel verschillende van de Dreesmann-kinderen zelf verwoede kunstverzamelaars zijn geworden, kwamen ze unaniem tot de conclusie dat het niet wenselijk zou zijn de collectie onder elkaar te verdelen. Pieter Dreesmann: 'De collectie was een maatpak. Die kun je niet in stukken knippen.'

De veiling van de zogenoemde 'Dr. Anton C. R. Dreesmann Collectie' is voor Christie's een van de hoogtepunten van het seizoen. Voor het eerst sinds de aanslagen van 11 september zal er weer een grote particuliere kunstverzameling onder de hamer komen. Noel Annesley van Christie's in Londen zegt dat de collectie uniek is.

'Anton Dreesmann onderscheidde zich van andere particuliere verzamelaars doordat hij zijn aandacht steeds verder verbreedde. De meeste verzamelaars beginnen met een bepaald soort kunst en specialiseren zich daarna. Anton Dreesmann sloeg altijd weer een nieuwe weg in. Van meubels naar schilderijen en weer naar tekeningen van Oude Meesters. Daarna ontdekte hij de impressionisten en twintigste-eeuwse kunst. Uiteindelijk raakte hij ook geïnteresseerd in glas, miniaturen en Chinees porselein.'

Annesley die vaak contacten onderhield met Dreesmann, zegt dat de toenmalige Vendex-directeur vooral gek op objecten was met mechanische foefjes. 'Hij had een grote technische interesse. Maar alles wat zijn intellectuele nieuwsgierigheid prikkelde, wilde hij graag hebben', aldus Annesley. Hij kocht veel bij dealers, maar was ook geïnteresseerd in het aanbod op veilingen. 'Vrijwel altijd bood hij daar anoniem, via de telefoon.'

De totale waarde van de Dreesmann-collectie is door Christie's geschat op 15 miljoen pond (24 miljoen euro). Topstukken zijn ondermeer een winterlandschap van Hendrick Avercamp (waarde: 1 tot 1,3 miljoen euro), een werk van de impressionist Georges Seurat (1 tot 1,5 miljoen euro) en een door Roger van der Cruse ontworpen bureau (250 tot 400 duizend euro).

'De markt voor Oude Meesters en impressionisten is zo internationaal dat die vooral in Londen zullen worden geveild', aldus Annesley. De zogenoemde topografische schilderijen, het zilverwerk en het achttiende-eeuwse glaswerk komen in Amsterdam onder de hamer.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden