Omstreden Vespa-verbod Italiaanse stad Genua van de baan

Alsof je aan hun moeders komt, zo venijnig reageren de inwoners van Italiaanse stad Genua op het aanstaand Vespa-verbod. Om de toenemende uitstoot in de havenstad tegen te gaan, zou het vanaf 1 februari verboden zijn door het centrum te brommen met scooters gemaakt vóór 1999. Maar na een niet aflatende stroom kritiek, online petities en fysieke protesten, krabbelt de burgemeester nu terug en is de anti-smogwet met minstens twee maanden opgeschort.

Italianen op een Vespa op het eiland Capri (niet in de stad Genua). Beeld anp

Het verbod is onderdeel van een nationaal plan om luchtverontreiniging tegen te gaan; een probleem waar vooral grote steden als Rome, Napels en Milaan groeiende last van hebben. Maar ook de kleinere steden moeten hun steentje bijdragen. Daarom zou het voor oude, vervuilende Genuaanse scootertjes, zo'n 20 duizend in totaal, per 1 februari verboden zijn overdag en op doordeweekse dagen door de stad te tuffen.

Maar dat pikten de Genuezen niet. Niet alleen heeft hun stad de hoogste scooterdichtheid van Italië (180 duizend motoren op 600 duizend inwoners), het is vooral de stad waar de roemruchte Vespa, precies zeventig jaar geleden in 1946, werd uitgevonden door Enrico Piaggio. Niets minder dan nationaal erfgoed dus, aldus de tegenstanders van de anti-smogwet.

Vooral in het naoorlogse Italië stond de Vespa symbool voor de pas teruggekeerde vrijheid. De auto-industrie lag op zijn gat, de kapot gebombardeerde wegen waren onbegaanbaar, maar dankzij de Vespa kwam Italië toch weer in beweging. De scooter als vehikel van vooruitgang. Of in de woorden schrijver Umberto Eco: 'En zo kwam de Vespa in mijn blikveld met overtreding, zonde en zelfs bekoring - niet de bekoring om het object te bezitten, maar de subtiele verleiding van verre oorden waar de Vespa het enige transportmiddel was. En het kwam mijn fantasie binnen, niet als object van verlangen, maar als symbool van een onvervuld verlangen.'

'Poten af van mijn Vespa'

Geladen woorden die, als je de huidige protesten moet geloven, nog altijd fier overeind staan. Achter de hashtag #lamiavespanonsitocca (poten af van mijn Vespa) lees je hoe familiegeschiedenissen begonnen toen mama achterop stapte bij papa, of hoe Italië een toeristisch oord werd dankzij de Vespa waarop Audrey Hepburn en Gregory Peck hun rondje door Rome reden - de Italiaanse geschiedenis, zo lijkt de conclusie, bewoog zich de afgelopen zeventig jaar voort op twee wielen.

En tot in ieder geval 1 april blijft dat ook zo, aldus burgemeester Marco Doria van Genua, die twee maanden extra de tijd neemt om gesprekken aan te gaan met de boze scooterrijders. Hoe die gesprekken aflopen? Het hoofdredactioneel commentaar in de Italiaanse krant Corriere della Sera geeft alvast een voorschot: 'Als ze nu de Vespa van ons afpakken, wat volgt daarna? Volgt dan de zee? De wind? De zonsondergang? Pakken ze daarna de warme, vochtige zomerdagen van ons af? Onze pesto? Of godbetert, onze voetbalclubs?'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden