Omstreden redding van Alitalia

Alitalia kan weer even verder, maar niet zonder slag of stoot. Volgens eurocommissaris Almunia is er mogelijk sprake van verboden staatssteun.

AMSTERDAM - Alitalia is voorlopig gered van de ondergang, maar of dat helemaal eerlijk is gegaan, is omstreden. Terwijl een aandeelhoudersvergadering van Alitalia unaniem instemde met een aandelenemissie van 300 miljoen euro, stonden de kranten vol met berichten over de vermeende staatssteun die het bedrijf had ontvangen.


Het is het zoveelste hoofdstuk in het Alitalia-feuilleton. Het is over het algemeen niet de vraag of het bedrijf verlies maakt, maar hoeveel. Het ontving miljarden euro's aan staatssteun in 1998, 2002 en 2004, er waren verschillende serieuze fusie- en overname gesprekken met de KLM en er was een 'patriottisch' maar weinig succesvol reddingsplan van Silvio Berlusconi. En toch bleek onlangs dat de financiële situatie nog steeds zo dramatisch is dat het vliegbedrijf momenteel 700 duizend euro per dag verliest.


Vorige week bleek zelfs dat de rekeningen niet meer fatsoenlijk kunnen worden betaald. Oliemaatschappij ENI dreigde de levering van kerosine te staken als Alitalia niet voor zondag de openstaande 30 miljoen euro zou betalen.


Maar toen was daar opeens Poste Italiane, een postbedrijf dat geheel in handen is van de Italiaanse staat. Het maakte vrijdag bekend dat het 75 miljoen euro zou investeren in Alitalia. Dankzij dat bedrag kon het extra bankleningen afsluiten.


Over de investering van Poste Italiane ontstond echter deze week commotie. 'Verkapte staatssteun en dus in strijd met Europese regels', aldus International Airlines Group (IAG), het moederbedrijf van British Airways en Iberia. IAG riep de Europese Commissie daarom op in verzet te komen tegen de steun.


'Deze constructie is puur protectionisme', zei een woordvoerster dinsdag. 'Het ondermijnt eerlijke concurrentie en begunstigt kwakkelende maatschappijen die zich niet hebben aangepast aan de economische realiteit.'


Die oproep werd gehoord, want eurocommissaris voor mededinging Joaquin Almunia liet dinsdag aan de Corriere della Sera weten dat er sprake zou kunnen zijn van staatssteun. Hoogstwaarschijnlijk gaat hij de kapitaalinjectie onderzoeken.


De Italiaanse minister van Financiën Fabrizio Saccomanni liet meteen weten dat dat niet nodig is. 'Protectionisme is absoluut niet de reden voor het reddingsplan van Alitalia.' Volgens hem is een zelfstandig voortbestaan voor het noodlijdende Alitalia überhaupt geen optie meer. 'Het doel is om het bedrijf zo snel mogelijk te integreren in een grote internationale speler.'


De meest logische partner in die plannen is het Frans-Nederlandse Air France-KLM. In de aandeelhoudersvergadering van dinsdag werd besloten dat de bestaande aandeelhouders vanaf nu een maand de tijd hebben om te beslissen of ze extra aandelen willen aankopen. In een reactie laat Air France-KLM weten nog te twijfelen vanwege de forse reorganisaties binnen het eigen bedrijf.


Het belangrijkste argument om wel te investeren is om de 350 miljoen die Air France-KLM eerder in Alitalia stak niet te verliezen bij een eventueel failliet. Een belangrijke voorwaarde is dan wel dat de Italianen hun bedrijf reorganiseren.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden