Omslagontwerp: domein van de uitgever, niet van de schrijver

Hoe een auteur denkt over haar omslagen.

Eigenaardig: een boek dat maar één dag te koop is. Die kortstondige eer was afgelopen zaterdag weggelegd voor De kleren van het boek van Jhumpa Lahiri. Uitgeverij Atlas Contact had vierhonderd luxe exemplaren laten vervaardigen, die bij wijze van stunt uitsluitend op International Bookstore Day à € 31,98 werden aangeboden. (De reguliere editie verschijnt 1 juni.)

De kleren van het boek is een rede van de Indiaas-Amerikaanse auteur uit 2015 op een letterenfeest in Florence, in Italië verschenen als Il vestito dei libri. Begin dit jaar volgde de Engelse editie, The Clothing of Books. De Nederlandse vertaling door Manon Smits is op beide edities gebaseerd.

In De kleren van het boek doet Lahiri iets waaraan weinig schrijvers zich wagen: ze bespreekt de praktijk van het omslagontwerp een domein dat valt onder de verantwoordelijkheid van de uitgever en waar de schrijver doorgaans weinig over heeft te zeggen.

Wrevel over die ondergeschikte rol is een terugkerend motief in Lahiri's mini-essay. 'Voor het merendeel van mijn omslagen [geldt] dat ze me niet staan', klaagt ze ('Most of my book jackets don't fit me'). Ze somt de omslagen op van geliefde schrijvers die ze wél geslaagd vindt vreemd genoeg niet afgebeeld in de Engelse editie en vraagt zich af waarom er niet gewoon een fijn schilderij van Morandi of Matisse op haar boeken mag.

Een nogal pruttelend betoog dus, met niet veel begrip voor wat een omslag kan betekenen. Hoe zou Lahiri over haar jongste covers denken? Wij schatten in: scepsis bij de geborduurde Amerikaanse, idem bij de bleue Britse maar bij de kleurenknaller van Suzan Beijer gaat ze óm.

Jhumpa Lahiri: De kleren van het boek
Omslag Suzan Beijer.
Atlas Contact; € 12,50 (verschijnt 1 juni).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden