Omslag: Remy Best

Het sportboek is al jaren aan een opmars bezig, maar nu is er dan de NS Publiekprijs 2013: dinsdag toegekend aan het boek Gijp van Michel van Egmond. 280 duizend keer ging dat lachhoofd van de oud-voetballer René van der Gijp al over de toonbank. Een contrastrijke cover, veel zwart, minitoefje rood, zijn kop past maar krap op de omslag.


'Ik wilde hem van oor tot oor en kruin tot kin erop. Maximaal. De titel gijp paste nog net in onderkast onderin', zegt Remy Best, vormgever bij het blad Voetbal International (VI), die voor de gelijknamige boekenuitgeverij omslagen maakt. 'En de belettering is vet, dat hoort bij sport. Het is geen VPRO-publiek, zeg maar.'


VI bracht vorig jaar ook Geen genade uit, het levensverhaal van voetballer Andy van der Meijde. Zelfde coveresthetiek, maar dramatisch aangezet: een kaal zwart-wit hoofd met water over het gezicht. Ook hier loopt de kop bijna uit de bladspiegel, de letters zijn groot en felrood. En, geheel in de trend van veel recente sportboeken: de hoofdpersoon heeft geen sportkloffie aan.


Dat is een groot contrast met hoe vroeger sportboeken in de markt werden gezet. Onbestaanbaar dat schaatser Ard Schenk in zijn biografie van 2009 zonder dat gekke ijspetje voorop staat. Die stijlwijziging heeft verschillende achtergronden, zegt Maartens Boers van Nieuw Amsterdam. Bij deze uitgeverij kwam in 2011 De Lance Factor uit. Auteur Mart Smeets trok zich op het laatste moment terug als nominee voor de NS Publieksprijs, vanwege de commotie over het dopinggebruik van de wielrenner.


Lance Armstrong zit in een leren jekje op een rode cover, zonder Gele Trui, waarom? Omdat, 'al die boeken over wielrennen geel zijn. Dan val je niet op. Rondom de Tour de France moet je geen geel boek uitbrengen', zegt Boers.


Wielrenner Laurens ten Dam (boek verschijnt binnenkort) heeft op zijn zwart-witte cover zelfs geen shirt aan. 'Dit boek gaat meer over kwetsbaarheid, je bloot geven, vandaar.'


Maar de ware reden dat de sportkleren in de ban zijn op de cover, is toch zakelijk. 'Zo'n zwart-witfoto van de man uit zijn sportcontext gehaald, suggereert: dit is niet zomaar een opsomming van succesjes, dit is het echte verhaal, hier staat hij zelf achter. Het belooft authenticiteit. En dat verkoopt.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden