Omslag dichtbundel moet overeenkomen met inhoud
Bij poëzie moeten binnen- en buitenkant één ding zijn, vindt Michaël Snitker.
Dichtbundels worden door veel uitgevers niet anders behandeld dan romans of non-fictieboeken. Een vormgever doet zijn best op het omslag, waarna een ander de tekst binnenin voor zijn rekening neemt. Helemaal fout, vindt Michaël Snitker, die voor Wollt Ihr die Totale Poesie?, de verzamelde gedichten van Hans Sleutelaar, alles in eigen hand hield.
'Juist bij poëzie is het cruciaal dat het binnenwerk en het omslag één uitspraak vormen. De nauwe samenwerking tussen dichter/ bezorger en vormgever is een zeldzaamheid geworden, maar bij De Bezige Bij wordt het verzameld werk van een dichter gelukkig nog als het vlaggeschap van de uitgever gezien.'
Snitker maakte het ontwerp op verzoek van de dichter zelf, mede naar aanleiding van zijn inspanningen voor Made in Rotterdam (2008), de verzamelde gedichten van Sleutelaars oud-klasgenoot en geestverwant Cornelis Bastiaan Vaandrager. In de jaren zestig zaten ze samen in de redactie van Gard Sivik en De Nieuwe Stijl. In de vormgeving van Wollt Ihr die Totale Poesie? knoopt Snitker aan bij de concrete, zakelijke stijl van deze roemruchte 'neorealistische' bladen.
De kleur zilver refereert aan de bekende aflevering 33 van Gard Sivik, 'Een nieuwe datum in de poëzie', waarmee Sleutelaar c.s. zich in 1964 afzetten tegen de voorgaande dichtersgeneratie, de Vijftigers. Voor de typografie van de binnen- en buitenkant gebruikte Snitker de Walsheim, 'een recent Zwitsers lettertype met de geometrische eigenschappen waaraan de Zestigers de voorkeur gaven'.
Omdat Sleutelaar bekend staat als 'zwijgende dichter' (de ondertitel van de dunne bundel luidt niet voor niets korte en zeer korte gedichten) hield Snitker het stofomslag transparant blanco wit, zonder opdruk. 'Totaal wit, dus eigenlijk.'
Hans Sleutelaar: Wollt Ihr die Totale Poesie?
Ontwerp Michaël Snitker
De Bezige Bij; euro 18,50.
Presentatie: 10 juni tijdens Poetry International Rotterdam.