Omroep hoeft van SP nog niet reclamevrij

De SP laat Hilversum even met rust. De partij vindt eigenlijk dat de Publieke Omroep reclamevrij moet worden – te beginnen met een van de drie televisienetten – maar ziet daar gezien de economische omstandigheden nu geen mogelijkheden voor....

‘De reclame via de STER levert ongeveer 200 miljoen euro op. Daar moet je nu met de crisis niet aankomen’, zegt SP-Kamerlid Jasper van Dijk. ‘Bij ons blijft het budget van de Publieke Omroep ongemoeid. Als de economie zich herstelt, kunnen we weer naar die reclame gaan kijken.’

Het afgelopen weekeinde ontstond beroering in Hilversum omdat D66 zo’n 200 miljoen euro zou willen bezuinigen, bijna eenderde van het totaal. GroenLinks liet begin deze week weten het verzuilde omroepbestel op te willen heffen. De partij wil terug naar twee netten, die gevuld worden door onafhankelijke redacties, die programma’s bestellen bij omroepen. GroenLinks wil ook een reclamevrije Publieke Omroep, maar laat ook nog even in het midden hoe snel dat moet gebeuren. Volgens een woordvoerder wil de partij eerst laten uitrekenen wat de gevolgen daarvan nu zouden zijn.

Hilversum hoeft van de SP niet te bezuinigen, maar de partij vindt wel dat het geld anders verdeeld moet worden. Het budget van omroepen moet niet alleen afhankelijk zijn van hun ledenaantal, maar ook van het bereik van en de waardering voor de programma’s. De SP wil dat laten peilen onder de bevolking, om zo inzicht te krijgen in wat gewaardeerd wordt in het aanbod. ‘We zijn voor een brede publieke omroep die alles brengt, van entertainment tot hoogwaardige informatie’, zegt Van Dijk. ‘Maar het moet wel iets toevoegen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.