Ombudsman: contact met overheid mag niet alleen digitaal

De nationale ombudsman wil dat er naast de digitale manier altijd een tweede optie openblijft voor burgers om te communiceren met de overheid. Dat zei ombudsman Reinier van Zutphen zondag in het tv-programma Nieuwsuur. Vooral zwakkere groepen in de samenleving zouden de dupe kunnen worden van de voortgaande technologische ontwikkelingen.

Reinier van Zutphen Beeld anp

Van Zutphen heeft op zich niets tegen digitalisering zoals nu bijvoorbeeld bij de Belastingdienst, waar de blauwe envelop verdwijnt. Wel ziet hij dat vooral oudere mensen zich zorgen maken. 'Digitalisering zet de zelfredzaamheid van veel oudere mensen onder druk. Ze vragen zich af hoe ze nu informatie kunnen krijgen, wat het voor hen betekent. En er waren ook mensen die zeiden dat ze het krijgen van een papieren brief echt belangrijk vinden.'

De ombudsman vindt het belangrijk dat er voor die mensen nog een optie overblijft.'Digitaal is prima, maar er zijn groepen mensen in de samenleving die op een andere manier met de overheid contact moeten kunnen maken. Het gaat om de menselijke maat.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden