Oma's reukwater na 200 jaar overgenomen

Het reukwater 4711 verliest na ruim 200 jaar zijn zelfstandigheid. De Duitse Wella, producent van onder meer shampoo, wordt per 1 juli eigenaar van de Eau de Cologne-fabrikant Muelhens....

DPA; AFP

DPA, AFP

DARMSTADT

Wella heeft nog nooit zo'n grote aankoop gedaan. De onderneming, met een omzet van 2,9 miljard mark, zat tot nu toe alleen in het reukwater en de cosmetica via haar Franse dochteronderneming Rochas. Muelhens produceert behalve 4711 ook merken als Sir Irish Moos, Tosca, Gabriela Sabatini en Priscilla Presley.

De Keulse Muelhens heeft een omzet van 620 miljoen mark. De parfummaker zocht al langere tijd naar een partner, niet alleen uit economische overwegingen, maar ook omdat het niet botert tussen de erfgenamen van de familie Mülhens die de onderneming leiden.

Directeur Dieter Streve-Mülhens, bezitter van 45 procent van de aandelen Muelhens, en zijn neef Ferdinand, die de overige 55 procent in handen heeft, hebben elkaar regelmatig voor de rechter getroffen. Ze konden het niet eens worden over de strategie voor de toekomst. 'Het stinkt bij 4711', heette het dan ook.

Streve-Mülhens verkoopt al zijn aandelen aan Wella. Ferdinand Mülhens houdt 9 procent van de aandelen. Kennelijk is besloten dat verkoop de enige manier was om de patstelling te doorbreken.

In oktober 1992 werd met een groot feest het 200-jarig bestaan van de Eau de Cologne gevierd. Het begon op 8 oktober 1792, toen een monnik aan een jonge handelsreiziger uit Keulen voor diens huwelijk het recept voor een medicament onder de naam 'Aqua mirabilis' (wonderwater) gaf.

De handelsreiziger heette Wilhelm Mülhens. Hij richtte een bedrijf op voor de produktie en verkoop van reukwater. In 1810, toen de Fransen het voor het zeggen hadden en eisten dat alle medicinale formules openbaar werden gemaakt, besloot Mülhens zijn produkt 'eau de parfum' te noemen.

'Echt Kölnisches Wasser' heette het reukwater daarna en vervolgens 4711, naar het huisnummer in de Glockengasse waar het bedrijf was gevestigd. In de loop van de jaren raakte het in verval en kreeg het het aanzien van een luchtje voor oude dames. 'Wat koopt niemand voor zichzelf en iedereen voor zijn grootmoeder?', werd vaak als raadsel opgegeven.

Halverwege de jaren tachtig werden de onderneming en haar produkten gemoderniseerd. 'Eau de Cologne- und Parfumerie-Fabiek Glockengasse No. 4711' werd omgedoopt in Muelhens KG, waarbij ook de Umlaut op de familienaam werd opgeofferd.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden