Om mee te spelen

Geen stuur- of rembekrachtiging in de Donkervoort. Oerbeleving, daar draait het om.

ROB GOLLIN

Ze zullen toch wel goed in hun achteruitkijkspiegels kijken, de gewone stervelingen in hun Astra's, Focussen en Golfjes op de rechterbaan? Het zal toch niet in hen opkomen naar links op te schuiven voor een inhaalmanoeuvre?

Want hier komt de Donkervoort aanstuiven, open sportauto van Nederlandse makelij, brullend onderdeurtje met 270 pk onder de langgerekte motorkap. De lederen kuipstoeltjes bevinden zich pakweg anderhalve decimeter boven het asfalt, en als inzittende word je toch bevangen door de vrees dat je over het hoofd wordt gezien. Zeker als je in enkele wee makende seconden naar de 120 km wordt gesleurd.

Op de AutoRAI in Amsterdam, die vandaag de deuren opent, is Donkervoort nog als enig volwaardig Nederlands automerk aanwezig, nu Spyker in buitenlandse handen is gekomen en de productie naar het Britse Coventry is verplaatst.

In een bedrijfshal met showroom aan de A6 in Lelystad maken 22 medewerkers jaarlijks zo'n dertig tot veertig sportwagens. De krachtbron, een 1.8 viercilinder turbo, wordt bij Audi ingekocht. Het principe is in de 33 jaar dat Joop Donkervoort (62) het bedrijf leidt niet veranderd: het is, zoals hij zelf zegt, een sigaar op vier losstaande wielen gebleven.

'Het is de oervorm van de auto. Kijk maar naar hoe kinderen hun eerste exemplaar tekenen: een plankje met twee cirkeltjes aan de zijkant en een mannetje erin.' Bij oervorm hoort volgens hem ook oerbeleving. Geen stuur- of rembekrachtiging, geen ABS of ESP. Franje als navigatie, audioinstallatie of houders voor blikjes frisdrank ontbreekt. Een iPhone laat ook zien waar je naartoe moet. Luisteren doe je maar naar de motor. Op het dashboard zitten naast toeren- en kilometerteller witte wijzerplaatjes met zwarte pijltjes voor oliedruk- en -temperatuur. Informatie die ertoe doet. Voor het overige: gas geven, remmen, sturen. Donkervoort: 'Spélen.'

Toch nog uitdagingen genoeg, in ruim drie decennia archetype auto. Ga maar na: het eerste exemplaar had 86 pk, spurtte in 7 seconden van 0 naar 100 km per uur en haalde 170. De gegevens nu: 270 pk, naar de 100 in 3,6 seconden, en een top van 230. Maar het gegeven waar ze hier zeer aan hechten, is nagenoeg ongewijzigd: het aantal kilo's nam ondanks strengere veiligheidseisen slechts toe van 575 naar 630. Dankzij de toepassing van onder meer aluminium, glasfiber en koolstofvezel worden nog altijd grammen gewonnen. Het lage gewicht is sellingpoint van de Donkervoorts, de knowhow over composieten wordt zelfs verkocht aan jachtenbouwers. 'De topsnelheid is niet zo belangrijk. Het draait bij ons om acceleratie en bochtenwerk.' Het verbruik weerspiegelt de naar verhouding geringe massa: 1 op 12 is haalbaar.

In 2007 maakte het bedrijf een voor Donkervoort revolutionaire stap: er kwam een type met vast dak, de GT. Gewenning is nog nodig, zegt Donkervoort. 'Ons imago is een open auto.' Een nieuw model is voorzien voor eind dit jaar. Groter. Sterker. Maar niet zwaarder. En zonder dak.

Het begon met de eerste aanblik van de Lotus Seven, op een parkeerterrein bij een discotheek in Rotterdam, eind jaren zestig. Er was maar één gedachte: die wil ik hebben.'

Hij bestelde er twee, maar toen de importeur ermee stopte, nam hij de zaak over, aanvankelijk in de hoop nog iets van zijn geld terug te zien. Hij begon het ontwerp aan te passen - de Lotus bleek hier niet eens de weg op te mogen. Een geheel eigen model was het uiteindelijke resultaat.

Drie verhuizingen verder staat het aantal geproduceerde auto's op 1.050. Daarvan rijden er 270 in Nederland. Volgens Donkervoort is de verkoop toereikend om het bedrijf, waarin vrouw, dochter en zoon ook actief zijn, winstgevend te houden. Het goedkoopste model kost 80 duizend euro, de prijzen lopen op tot 170 duizend euro.

Wie zijn klanten zijn? 'Einzelgängers. Ondernemers. Kunstenaars. Techneuten. Ze houden ervan zich te onderscheiden. Het is een auto die niet iedereen begrijpt. Onpraktisch, hoor je vaak. Ongewoon. Je moet echt liefhebber zijn.'

Is ooit overwogen met Spyker samen te gaan? 'Ik ken Victor Muller. Hij is een getalenteerd zakenman. Maar hij is geneigd hele grote stappen te zetten. Wij voelen ons beter bij geleidelijkheid.'

De D8 komt grommend het parkeerterrein bij Lelystad oprijden. De inzittenden klikken de vijfpuntsgordel los, klikken het canvas deurtje los en kijken omhoog. Daar zit Joop Donkervoort, buiten in de zon op een stoeltje een boterhammetje te eten.

Een Donkervoort GT won in januari de GT4-klasse - auto's die zijn aangepast aan circuitgebruik - tijdens de 24-uurs race in Dubai. Dat merken als Aston Martin, BMW en Porsche werden geklopt, was vooral te danken aan kortere en minder pitstops. De winnende auto staat op de RAI, met teersporen en woestijnzand.

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden