Om drie uur 's nachts tuinmeubelen kopen

AMSTERDAM - De onverwachte WK-successen van het Nederlands elftal hebben het bedrijfsleven flink wakker geschud. Een maand voor het toernooi begon, was het nog somber gesteld met de Oranje-acties. Maar het roer is omgegooid. Energiebedrijf Nuon richtte zich tot Louis van Gaal met een paginagrote advertentie in de dagbladen: 'Wij hebben de energie van Costa Rica in kaart gebracht. De kansen liggen waarschijnlijk in het centrum. Doe er je voordeel mee.'


'Nogal ongeloofwaardig', vindt sportmarketeer Frank van den Wall Bake. 'Om nog snel even misbruik te maken van de populariteit van Oranje, terwijl je als bedrijf helemaal niets met voetbal hebt te maken.' De ware winnaars van dit WK zijn volgens hem de bedrijven die al vanaf het begin in Oranje geloofden. Zoals supermarktketen Plus, die actieproducten bedacht als de Tim Krulsla en de Louis van Gaaliameloen.


De supermarkten lijken, net zoals in 2010, het meest te profiteren van de Oranjekoorts. Het behalen van de halve finale kan de supermarktbranche 50 miljoen euro extra omzet opleveren, berekende onderzoeksbureau GfK.


Dat winnen voetbalfans kooplustig maakt, blijkt ook uit de piek in onlinewinkelen na afloop van de wedstrijden van het Nederlands elftal. Vooral zaterdagnacht, na afloop van Nederland -Costa Rica, werd er druk gewinkeld op het web. Om 3 uur 's nachts struinden vier maal zoveel personen (7.000) webwinkels af als normaal rond dat tijdstip. Een uur later nog 2,5 keer, constateerde het grootste onlinewinkelcentrum Beslist.nl. De shoppers waren vooral op zoek naar oranje T-shirts en tuinmeubelen.


Er zijn ook verliezers. De restaurants blijven leeg. In de reisbranche lopen de boekingen mede door het WK met 8 procent achter ten opzichte van vorig jaar. 'Mensen stellen hun vakantie uit', zegt Mirjam Dresmé van brancheorganisatie ANVR.


Ook bioscopen en theaters verliezen de concurrentie met het tv-scherm. Het Circustheater in Scheveningen, Beatrix Theater in Utrecht en Carré in Amsterdam komen de voetballiefhebbers vanavond tegemoet door de voorstellingen te vervroegen zodat ze op tijd thuis zijn voor de halve finale.


Het WK kan MediaMarkt een miljoenenstrop bezorgen. Het elektronicabedrijf startte een maand voor het WK een actie: wie toen een tv heeft gekocht, krijgt zijn geld terug als Nederland kampioen wordt. Dat scenario, dat een paar weken geleden nog onwaarschijnlijk leek, kan het concern 'miljoenen' euro's kosten. 'Maar die geven we met liefde uit hoor', zegt woordvoerder Rob Okhuijsen. 'We zijn een positief bedrijf.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden