Olijk dropmannetje heeft geen commentaar

'Nee, dat is mijn broer, die is niet thuis.' Maar dan op zijn Fries. 'Wanneer hij thuiskomt? Dat weet ik niet, soms komt hij om zeven uur thuis, soms acht uur, maar het kan ook wel tien uur worden.'..

De Friese dropmaker Jochum Douwenga, die per 1 januari aanstaande een Bekende Nederlander gaat worden vanwege de tv-spotjes die dan gaan worden uitgezonden over zijn traditioneel en volgens geheim recept gemaakte drop, wordt kennelijk beroemd tegen wil en dank. Kom daar nog eens om vandaag de dag.

Het olijke mannetje op de achterzijde van de pakjes Oldtimers, met de aanstekelijke verhaaltjes over zijn vader die in het begin van de vorige eeuw de Hindelooper Ruitjesdrop en de Scheepsknopendrop ontwierp, houdt niet van publiciteit.

Als hij na wekenlang aandringen eindelijk zelf aan de telefoon komt, is dat om elke vraag te beantwoorden met 'geen commentaar' of 'bel maar met de fabriek in Jirnsum'.

Maar ook de fabriek geeft geen commentaar. De heer Douwenga werkte er inderdaad, maar is niet voor interviews beschikbaar. We moeten in Noord-Brabant zijn, bij Nedan Zoetwaren in Oisterwijk. Brandmanager Monique Zwaan begrijpt het wel. De fabriek in Irnsum is een productiebedrijf. Er wordt drop gemaakt en verder niks. Ze zijn er helemaal niet gewend met de pers om te gaan. De verkoop, reclame en marketing worden door hen in Brabant verzorgd, onthult Zwaan, die eraan toevoegt dat het mijnheer Jochum Douwenga allemaal een beetje boven het hoofd is gegroeid. Zijn vader heeft hem inderdaad de geheime droprecepten gegeven. Die drop is sinds twee jaar niet meer aan te slepen in de supermarkten en benzinestations. Dat iedereen naar hem op zoek zou gaan, was niet voorzien.

Gelukkig is de foto op de pakjes drop niet de heer Douwenga zelf, maar een fotomodel uit een ver buitenland. Douwenga hoeft dus niet bang te zijn op straat te worden herkend. Ook niet in dat verre buitenland, want drop is een nog altijd typisch Nederlands product. Dropjes zijn meestal zwart en zoutig. Daar houden buitenlanders niet van. Die willen liever zoete snoep in kleur.

Maar hoe moet dat dan met Douwenga, als straks de tv-spotjes te zien zullen zijn? Ook geen probleem. Castingbureau Thea Meulenberg zegt iemand gevonden te hebben, die weliswaar op Jochum Douwenga lijkt, maar meer ook niet. De grap van de commercial is dat de door de pers achtervolgde dropmaker niet op de televisie wil. Vandaar dat ze hem alleen maar vanuit de verte of heel close behoefden te filmen. Een echte acteur daarvoor was trouwens ook niet nodig, want de tekst bestaat hoogstens uit de woorden: geen commentaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.