Oldtimerclub van slag

Geen auto’s ouder dan het bouwjaar 1992 binnen de Amsterdamse ring? Een bezopen plan, vindt oldtimerclub HAV...

Van onze verslaggever Willem Beusekamp

De Historische Automobiel Vereniging (HAV) is geheel van slag door het voornemen van de gemeente Amsterdam om auto’s ouder dan het bouwjaar 1992 uit de hoofdstad te weren. Diesels zijn al vanaf bouwjaar 1996 de klos.

Niet alleen het centrum, maar het gehele gebied binnen de ringweg A10 – vrijwel de complete stad minus het stadsdeel Noord aan de andere kant van ’t IJ – wordt volgens het conceptplan van PvdA-wethouder Herrema (Verkeer) veranderd in een milieuzone, waarin met straffe maatregelen binnen enkele jaren de door de Europese Unie opgelegde normen voor fijnstof en stikstofdioxide moeten zijn gehaald.

Voorzitter Toon van Diepen van de oldtimerclub: ‘De gevolgen zijn niet te overzien. Wij hebben ook leden in Amsterdam. Die zijn straks verplicht op zondagochtend hun auto tot aan de ringweg te duwen voordat ze hem mogen starten. ’s Avonds kunnen ze hem weer helemaal terugduwen. Dat is toch een bezopen situatie.’

Ook is Van Diepen bang dat straks geen oldtimerevenementen meer in Amsterdam kunnen plaatsvinden.

Volgens Herrema zullen door het instellen van de milieuzone minstens 20 duizend oude auto’s uit het stadsbeeld verdwijnen, nog afgezien van de niet-Amsterdammers die hun oude Fiat 500 of Citroen DS in de hoofdstad willen showen.

Hoe deze groep precies zal worden gecontroleerd, is nog onduidelijk. In zijn conceptplan schrijft Herrema dat niet is gekozen voor vignetten (groen, geel, rood, zoals in Berlijn), maar voor camera’s, die het kenteken aflezen plus de daaraan bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer gekoppelde technische gegevens van de auto.

De gemeenteraad staat te trappelen om het plan van Herrema en zijn collega Vos (GroenLinks) van Milieu te behandelen, maar kwam woensdag niet veel verder dan wat losse opmerkingen, omdat de nota Voorrang voor een Gezonde Stad nog niet door het college officieel is vastgesteld. Of dat volgende week zal zijn, konden de wethouders nog niet zeggen; ‘de nota is bijna gereed voor besluitvorming’, zei Vos, die zich net als haar collega Herrema zichtbaar ongemakkelijk voelde met het feit dat het conceptplan tot in detail al op straat ligt.

Daardoor lijkt de regie van het plan beide wethouders door hun vingers te glippen. Niet voor niets staat Herrema in de conceptnota uitvoerig stil bij de wijze waarop de bevolking moet worden rijp gemaakt voor de ingrijpende plannen, inclusief een drastische verhoging van de parkeertarieven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden