Olaf Hussein weet wat de hippe voorhoede enthousiast maakt

In de Fashion Week gaat het dit keer om meer dan feestjes en mooie collecties. Kleren moeten ook nog worden verkocht.

AMSTERDAM - De meest gehoorde kritiek op Amsterdam Fashion Week is dat het meer om entertainment dan business gaat. Maar langzaamaan begint zowel bij de deelnemende ontwerpers als bij de organisatoren het besef te groeien dat mode meer is dan feestjes, een mooie catwalkcollectie en een paar bekende Nederlanders in geleende jurken op een rode loper.


Tijdens de openingsavond van de 21ste editie waren liefst twee modeontwerpers te zien die ook actief hun kleren verkopen. Claes Iversen liet zijn eerste confectiecollectie zien: II by Claes Iversen, die hij ontwikkelde met Edwin van Wijngaarden en Joke Poen. Zij stonden eerder aan het hoofd van het Nederlandse modemerk Just B. De 28-jarige Olaf Hussein, die voorheen voor G-star werkte en in 2010 zijn eigen denimlabel begon, debuteerde met zijn eerste volledige collectie.


De komende dagen staat Iversen op de vakbeurs Modefabriek, in de hoop dat voldoende inkopers orders plaatsen, zodat de kleding volgend voorjaar in de winkels hangt. Zijn kleren zijn smaakvol: luxe overhemden met ajour-motiefjes, sobere rokjes en shorts, casual sweaters met borduursels, een trenchcoat met een blinde sluiting en een zwierige jurk met een asymmetrische zoom.


Het was een slimme zet van Iversen om de modellen overwegend platte sandalen in plaats van pumps aan te trekken - daarmee zag zijn werk er een stuk moderner uit.


De aanpak van Hussein en zijn rechterhand Daniël Sumarna, die ook als art director bij reclamebureau Droga5 in New York werkt, is tekenend voor een nieuwe generatie ontwerpers. Zij rekenen niet meer op subsidies om te showen, ze zoeken samenwerking met sponsoren en weten maar al te goed dat hun kleding verkocht moet worden. Zo ontwikkelden Hussein en Sumarna in samenwerking met Vodafone een nieuwe website; de kleding die ze donderdag presenteerden, is daar vanaf maandag te koop.


De show levert ongetwijfeld orders op. Want Hussein en Sumarna maken fraaie spijkerbroeken met een omslag en een goede pasvorm, basic T-shirts en sweaters en denim jassen. Niet te opvallend, wel modern, goed gemaakt, lekker sober. Precies het soort kleding dat het goed doet bij de hippe voorhoede. Het gros van de aanwezige mannen was met recht enthousiast.


Dat vermaak nog steeds belangrijk is in de Amsterdamse modeweek, bleek uit de laatste presentatie van de openingsavond: een dansvoorstelling van choreograaf Nanine Linning in samenwerking met Iris van Herpen, die haar collecties tegenwoordig in Parijs presenteert. De voorstelling, waarin dansers in zwarte outfits als insecten over de catwalk bewogen, had niets te maken met een nieuw modebeeld. Maar daar stoorde niemand zich aan. De organisatie en de bezoekers waren allang blij dat werk van een van de grootste Nederlandse troeven op modegebied weer eens in Amsterdam was te zien.


Amsterdam Fashion Week, t/m maandag, Westergasfabriek

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden