Oh ja, armoede: Cornwall

De meeste bezoekers kwamen vooral voor de muziek, maar Live 8 heeft de kinderen van de protestgeneratie ook politiek bewuster gemaakt....

Marnix de Bruyne

Een groepje toeristen dat een weekje Cornwall doet, kijkt verbaasd naar de kluwen fotografen en cameramannen vlak bij de ingang van het Eden Project. In de zestig meter diepe, voormalige groeve voor porseleinklei bevinden zich de grootste plantenkassen ter wereld – reusachtige bollen van wit-doorzichtig kunststof, waarin diverse klimaatzones zijn nagebootst. Maar rockster Peter Gabriel belemmert het uitzicht: aan het begin van paden omlaag poseert hij met Afrikaanse musici die hij beneden zal aankondigen, tijdens het kleinste van de tien Live 8-concerten. Tim Smit, initiator van het Eden Project en Nederlander van geboorte, maakte van de educatieve tuinen tegen alle verwachtingen in een topattractie. 'Wat is nu een mooiere plek om wereldleiders tot een verandering te dwingen dan zo'n machtig voorbeeld van transformatie,' zegt hij later.

Het Africa Calling-concert werd echter pas georganiseerd nadat Live 8-initiator Bob Geldof de kritiek kreeg dat hij bijna alleen blanke, westerse bands had benaderd, op de Senegalees Youssou N'Dour na.

Slechts vijfduizend mensen konden via de internetloterij een kaartje krijgen voor het concert. Ze staan voor het podium of liggen in het gras, met tussen hen kinderen die rondrennen, terwijl ze artiesten zien optreden als de aanstekelijke zangeres Angelique Kidjo uit Benin, die onlangs nog voor koningin Beatrix optrad tijdens het Unicef-gala.

In het publiek veel dertigers en veertigers. Afrikaanse hemden herinneren meestal aan ervaring in de ontwikkelingshulp, blijkt bij navraag. Jongeren zijn schaars, modebewuste jongeren helemaal. Serena Chong (21) uit Londen was met een vriend vier uur onderweg om hier te komen. 'Live 8 gaat over Afrika en het echte Afrika vind je hier. Hyde Park is te veel showbizz en glitter,' zegt ze. Ze denkt dat de concerten helpen. 'De G8-leiders kunnen hier niet omheen, ze staan nu onder druk. Wij hebben met ons allen ons deel gedaan, nu ligt de bal bij hen.'

Tinariwen treedt aan, een in een vluchtelingenkamp onstane 'desertbluesband' met drie gitaren, bespeeld door met sluiers omwikkelde Toearegs. 'En op de basgitaar Bin Laden', grapt soldaat Jon Bergous (22), die met twee vrienden uit het dorp verderop komt. Jon houdt meer van punk, maar Youssou N'Dour in duet met zangeres Dido, die per helikopter kwamen aanvliegen na hun optreden in Hyde Park, beviel hem goed.

Waar het hier om gaat? 'Dat in Afrika de dictators opstappen die het hulpgeld in eigen zak steken', noemt hij als belangrijkste doel. Live 8 is prima, vindt Jon, maar hij denkt niet dat de wereldleiders zich er wat van aantrekken, want 'die zitten in hun eigen wereldje'.

Als het gaat schemeren, en de Congolese soukousband aantreedt van Kanda Bongo Man, danst de 23-jarige Claire James fanatiek met haar vriend, alsof ze niet zeven maanden zwanger is. Claire is hier alleen voor de muziek, zegt ze: haar vader had kaartjes over. Maar dan tilt ze haar T-shirt iets hoger boven de toch al ontblote buik uit. Twee centimeter boven de navel zit een sticker met de tekst 'Make poverty history'.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden