Oesters en champagne en bimbo’s bij de vleet

Hij oogde als een duffe boekhouder, en dat was hij ook: Harold Rubin, financieel administrateur op het New Yorkse kantoor van Universal Pictures....

Bert Vuijsje

Vanaf dat moment was de naam Harold Robbins synoniem met multi-million sellers (eind jaren zestig verkocht hij volgens zijn uitgever gemiddeld 25.000 boeken per dag), en met de miljoenen dollars die binnenstroomden, kon hij eindelijk zelf het mateloze leven gaan leiden van de internationally rich and famous waarover zijn romans gingen.

Tien jaar na zijn dood heeft de Brit Andrew Wilson dat leven gereconstrueerd in de biografie Harold Robbins –The Man Who Invented Sex. Die ondertitel herinnert aan Jan Cremers fameuze claim ‘Ik heb het neuken in Nederland geïntroduceerd’, maar Harold Robbins’ levensverhaal stemt een stuk minder vrolijk dan de wereldwijde avonturen van Nederlands beroemdste schelm.

Andrew Wilson zet de feiten met professionele ijver op een rij, daarbij in het begin gehinderd door de levenslange leugens die Harold Robbins over zijn jeugd en afkomst vertelde, en die waarschijnlijk tot zijn postume plezier ook in de meeste necrologieën te lezen stonden. Hij was geen vondeling, hij groeide niet op in een weeshuis, hij werd niet als twaalfjarige gratis ontmaagd door een prostituee, en hij had geen homoaffaires op een marineonderzeeër.

Maar vanaf The Carpetbaggers begint de werkelijkheid van Harold Robbins’ jet set-bestaan samen te vallen met de verhitte jongensfantasieën waarmee hij zijn boeken vulde: miljoenenjachten aan de Franse Rivièra, bimbo’s bij de vleet, kreeft, oesters & champagne als dagelijks dieet – en op den duur steeds meer drugs om de orgiën op gang te houden.

Uiteindelijk geldt zowel voor het leven van Harold Robbins als voor zijn bestsellers het bon mot dat Andrew Wilson aanhaalt, een variant op de klassieke wisecrack van Ernest Hemingway: ‘The rich are more miserable than you and me.’Bert Vuijsje

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden