Oersoep

Bij zijn eerste tv-optreden, als 17-jarige, wist hij het: 'Dit is voor mij, die aandacht, die spotlights.' Nu, ruim 25 jaar later, jammerde Gordon in Profiel (KRO) bij een gashaardvuurtje in zijn witte interieur over 'de prijs die je betaalt voor je anonimiteit, die volledig weg is, waardoor je dus ook je privéleven eigenlijk kwijt bent, de aandacht in de media, die je privéleven uitlichten, je familie die je verliest... Als ik alles over had kunnen doen, dan had ik het nooit gedaan.'


Zegt dus de Gordon die deze weken niet van de buis te slaan is. Pannekoeken smijtend in Geer & Goor, met sneue kortgerokte moeders zeulend over marktpleinen in Hotter than my daughter (om met de presentator te spreken: 'Hodder denma dodder'). Talkshowtje hier, spelletje daar. Gordon doet de Dam tot Damloop? Dat zullen we weten. De camera is erbij, Gordon staat op een hijskraan de massa toe te spreken.


Diezelfde Gordon dus die donderdag in het ene medium (de radio) roeptoerterde dat hij een paar programma's had afgezegd, omdat hij te veel op het andere medium is. Alles voor de roeptoeter. Waarom toch?


Het uitvoerige, inzichtelijke portret schetste (aan de hand van vrienden, naasten en de hoofdpersoon zelf) een jongen uit Amsterdam-Noord, een ongewenst nakomertje, 'grenzeloos verpest' (vriendin Tineke de Nooij) in een gezin waarin vader dronk en zoonlief zijn moeder eens door de telefoon hoorde schelden dat hij misschien wel 'anders' was.


Voer voor psychologen. En inderdaad: daar was 'gezondheidspsycholoog' Martin Appelo, die zijn optreden in 24 uur met... had bestudeerd. Hij constateerde een 'oersoeptekort': een tekort aan (ouderlijke) onvoorwaardelijke erkenning, geborgenheid en emotionele waardering. Zo ontstaat het 'narcistische opblazen': jezelf heel groot maken, dat je jezelf in volle glorie wilt laten zien, in de hoop dat je die erkenning krijgt.


Is Gordon dus narcist? 'Het verschil is dat hij het toegeeft.'


Plausibel. Een zekere tv-criticus van een landelijk ochtendblad bespeurde daarnaast iets anders: het toneel, de industrie. De eeuwig boze, dan weer gevoelige, maar vooral immer aanwezige Gordon is vergroeid geraakt met het beeld dat hij van zichzelf heeft neergezet. Patiënt lijkt pathologisch verslingerd aan alles wat glittert naar aandacht en succes. Karakter en industrie zijn daarbij niet meer helder van elkaar te onderscheiden.


Gordon is de grootste aandeelhouder van zijn eigen onderneming, een instantoersoepfabriek. Hij geeft wat de media willen: zijn hondje, zijn vriendje, zijn volgende vriendje, een rondje hardlopen. Om later te klagen over de tol van de roem. De onderfirma List & Bedrog is partner: toen hij enkele weken terug een single lanceerde die meteen boven aan de hitlijsten zou staan, toonden 'de rubrieken' vrij overtuigend aan dat hier wat gelogen en gerommeld werd. Niemand die hem dat kwalijk neemt, want Gordon is altijd goud voor rubriekjes die leven van schaafwondjes en relatiebreuken.


Zingen is nog slechts bijproduct. In cd-verkoop zit geen muziek meer, klaagde hij in Profiel.


Op bestelling is hij dus ook dichter, kafferaar, huilebalk, patiënt of simpelweg de Goor die de bedlegerige eenbenige vrouw bemoedigend toespreekt: 'Eén voordeel hep het: je kunt nooit met het verkeerde been uit bed stappen, het is altijd dezelfde'.


Wat je er ook van vindt, als er in een tv-portret een gezondheidspsycholoog aan te pas moet komen, is de diagnose al gesteld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden