Oerrr-campagne voor kinderen: leef je uit in de natuur

AMSTERDAM - Natuurmonumenten onderneemt de komende jaren een poging kinderen weer te interesseren voor de natuur. De vereniging signaleert dat de Nederlandse jeugd te veel binnen zit en dat ouders bossen en plassen ten onrechte afschilderen als gevaarlijk en vies. In een mailing aan 2,7 miljoen huishoudens worden kinderen opgeroepen de natuur in te trekken, de paden eens te verlaten en bijvoorbeeld via een omgevallen boom een sloot over te steken.


De landelijke Oerrr-campagne begint vandaag met een presentatie in Amsterdam. Daar kunnen schoolkinderen eens flink in de wind leunen (voor de zekerheid is een windmachine gehuurd), op hun rug naar de wolken kijken en het weer leren voorspellen met denneappels. Natuurmonumenten wil ook afrekenen met haar strenge imago als louter bewaker van de natuur. Boswachters worden opgeroepen kinderen voortaan meer vrijheid te gunnen in de 350 natuurgebieden.


'Het is niet alleen goed voor kinderen om eens achter hun computer of televisie vandaan te komen, het is ook goed voor de natuur', zegt marketingdirecteur Charles van Renesse die eerder verantwoordelijk was voor de I AMsterdam-campagne van de hoofdstad. 'Zo kweken wij natuurbeschermers van morgen. Als kinderen niet meekrijgen hoe mooi en leuk de natuur is, zullen zij zich daar later nooit voor inzetten.' Van Renesse erkent dat het dalende ledental van Natuurmonumenten, van 950.000 in 2003 naar 730.000 nu, een rol speelt. 'We bouwen zo aan een groter draagvlak voor de toekomst.'


Volgens Van Renesse vinden kinderen natuur maar saai, als zij achter ouders moeten aansjokken over wandelpaden. 'Zij willen zelf ontdekken.' Kinderen die zich aanmelden voor Oerrr (gratis), krijgen ieder seizoen een set kaarten toegestuurd met opdrachten. 'Stamp op de grond na een flinke regenbui en meet de grootste regenworm op die omhoogkomt.' 'Trek een stuk schors van een omgevallen boom en teken alle beesten na die daaronder zitten.' Natuurmonumenten stuurt die tips, omdat ouders vaak ook niet meer weten wat er buiten te doen is.


De campagne lijkt op die van de Britse zusterorganisatie National Trust. Die publiceerde dit voorjaar een lijst van vijftig dingen die een kind gedaan moet hebben voor het 11¿ is. Zoals in een boom klimmen of een nachtelijke boswandeling maken. Dat leidde tot veel kritiek van ouders. Natuurmonumenten organiseerde daarop een panelonderzoek waaruit blijkt dat ook Nederlandse ouders de natuur maar gevaarlijk vinden.


Met de Oerrr-campagne hoopt Natuurmonumenten alle Nederlanders te bereiken, niet alleen de groep die toch al van natuur houdt. Naast de landelijke mailing zijn 2.100 billboards en radiospotjes gepland. Van Renesse: 'Die kaarten kunnen ook in een stadspark of op een terrein van staatsbosbeheer worden gebruikt. Dat maakt ons niets uit. Wij zien dit als onze maatschappelijke taak voor de komende jaren.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden