Oeps, nulletje te veel

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Op=op gaat elke zaterdag op zoek naar antwoorden. Vandaag: een duur iPhone -abonnement en ...

Oeps, nulletje te veel


Eén moment van onoplettendheid kan je duur komen te staan, merkt Paul Steijn uit Muiderberg als hij een nieuw mobiel abonnement wil afsluiten. Hij is onlangs gestopt met werken en heeft zijn zakelijke telefoon ingeleverd bij zijn baas. Omdat een mobieltje tegenwoordig een onmisbaar attribuut is, gaat Steijn meteen op zoek naar een vervanger. Zijn vrouw Martine vertrouwt Op=op toe dat haar man niet héél bedreven is op het digitale vlak. Hij heeft de nodige moeite gehad aan te klampen bij de internet- en gsm-revolutie. Dus 'wil hij het liefst dezelfde telefoon die hij van zijn werk had, want hij is blij dat hij die eindelijk onder de knie heeft'. Het moet dus een iPhone-abonnement worden.


Steijn struint op internet reclames af en stuit op een kortingsactie van T-mobile. Een mobiel abonnement voor twee jaar voor 24,40 euro per maand. Goed voor 300 belminuten, onbeperkt sms'en en een downloadsnelheid van 64 kbps. Omdat Steijn wat extra downloadruimte wil, bestelt hij nog 500 MB extra downloadlimiet. Dat kost 14,99 euro per maand extra. Prima, denkt Paul, want hij krijgt er een gratis iPhone bij. T-mobile stuurt Paul een bevestiging per e-mail. Die bekijkt hij slechts vluchtig. Kort daarna gaat hij op vakantie.


Bij thuiskomst ligt er een verrassing van T-mobile. Een fikse rekening. T-mobile rekent niet 39,39 euro voor het abonnement, maar 52,40 euro! Wat blijkt? Paul heeft het verkeerde vakje aangekruist en niet 500 MB downloadlimiet besteld, maar 5.000 MB. Overkill, want Paul wil alleen whatsappen met zijn kinderen en wat surfen op het net. Paul vraagt T-mobile om clementie, want dit was duidelijk een vergissing. Stom natuurlijk, maar geen reden om hem twee jaar lang vast te pinnen op een veel te duur abonnement, vinden Martine en Paul.


T-mobile ziet dat in eerste instantie anders. Paul had gewoon beter moeten opletten toen hij de bevestiging per e-mail kreeg, laat het telecombedrijf hem tot twee keer toe weten. De reactietermijn van twee weken waarin hij het abonnement had kunnen annuleren is na zijn vakantie verstreken, dus pech gehad.


Als Op=op belt, draait T-mobile als een blad aan een boom om. Het abonnement wordt met terugwerkende kracht alsnog omgezet in een 500 MB-variant. Wel moet Paul nu 99 euro bijbetalen voor zijn iPhone, want die was alleen gratis bij het dure abonnement. Paul en Martine zijn tevreden met dit nieuwe aanbod van T-mobile.


Wat heb je aan een tegoedbon zonder bonnetje?


Soms zijn er boze mailtjes waarvan zelfs Op=op bij lezing denkt: tja, maar het was ook niet bepaald slim van uzelf. Zo ook bij de mail van Ina Huisman. Haar dochter logeerde bij haar omdat die herstelde van een operatie. Het leek dochterlief een uitgelezen moment om het 'lekker-weg-arrangement' te verzilveren dat zij op een verjaardag van haar broer had gekregen. Maar eenmaal aan de high tea bij Hotel Fidder te Zwolle bleek de bon (waarde: 37 euro) niet meer geldig. Dochterlief had hem al meer dan een jaar geleden gekregen.


Had je maar beter op moeten letten, denkt Op=op. Toch vindt mevrouw Huisman het zeer slechte service. 'In de voorwaarden staat wel dat de bon tot een jaar na aankoop geldig is. Maar dat kun je niet zien op het pasje zelf. En je geeft zo'n ding cadeau, dan ga je er ook niet de kassabon erbij geven.'


Eigen schuld, of niet? Op=op waagt er toch nog maar een mailtje aan. En warempel: om de discussie stop te zetten, krijgt dochter Huisman toch een nieuwe tegoedbon. Zeer coulant.


'Je kunt wel gelijk hebben, maar het is toch vervelend als mensen teleurgesteld zijn', licht een woordvoerster van Hema toe. Ze gaan het er intern nog eens over hebben. 'Misschien moeten we toch bij verkoop iets op de verpakking plakken waaruit blijkt hoe lang het arrangement houdbaar is.'


Ook een oor aangenaaid? Mail naar op=op@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.