Octavia Combi is ideaal voor de Nederlander: niet te duur, ruim en oké om te zien

Ruim, betrouwbaar, schappelijk geprijsd en niet eens echt lelijk. De Skoda Octavia Combi is de ideale auto voor de Nederlander. En zúínig!

De Skoda Octavia Combi.Beeld epa

Wat een lekker motortje, prevelden we enkele keren achter het stuur van de Skoda Octavia Combi. In de veronderstelling dat we de 1.4 TSI hadden meegekregen van de importeur, waren we ruim tevreden over de prestaties van de viercilinder. Tot de pr-dame bij terugkeer vroeg hoe de 1.0 bevallen was. Bleek dat we hadden zitten te spinnen bij een driecilinderblokje. Tot zover de deskundigheid van uw testrijder.

Beetje dom, maar het laat wel zien hoe goed de driecilinder als krachtbron is geworden sinds de Suzuki Alto. En ook wat het effect is van de DSG-versnellingsbak die aan deze motor is gekoppeld. Die kiest kennelijk zo goed het juiste verzet dat ik nauwelijks in de gaten had met een piepklein motortje van doen te hebben. Hoewel 115 pk natuurlijk gewoon een ruime voorraad vermogen is.

Een prettige combinatie dus. Als je alles zo bij elkaar neemt, snap je wel waarom die Duitsers (pardon, Tsjechen) zo moeilijk afscheid kunnen nemen van hun vernuftige brandstofmotoren en transmissietechnologie. Het geheel is ook nog redelijk zuinig. 1 op 16 is makkelijk bereikbaar en als je een beetje oplet en niet zo veel mogelijk 130 rijdt, ligt 1 op 18 in het verschiet. Niet slecht voor een flinke auto als deze.

We hebben dus de ideale auto gevonden voor de Nederlander: niet te duur, ruim en oké om te zien. En anders dan alleen maar in het wit, is de Octavia zonder extra kosten ook verkrijgbaar in het best wel mooie pacific blue. Deze Skoda heeft weliswaar niet de allernieuwste technologie aan boord (het gaat volgens de folder om een 'aangescherpt' model), maar ook dat past de meeste Nederlanders. Ik kijk althans liever naar een echte snelheidsmeter dan naar een lcd-scherm dat doet alsof het een snelheidsmeter is. Hier werkt de wet van de prettige achterstand.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Gereden

Skoda Octavia Combi Style Business 1.0 TSI Greentech 115 pk 7-DSG
Prijs euro 30.380 (gereden)/euro 23.890 (vanaf)
Verbruik 4,9 l/100 km (opgave)/6,5 l/100 km (test)

Beeld de Volkskrant

Een billijk bedrag

De ideale Octavia Combi die wij op de site bij elkaar klikten, kost 25 duizend euro. Dan heb je het basismodel met Doppelkupplungsgetriebe, parkeersensoren en klimaatregeling. Een sloot geld, maar afgezet tegen wat de koper ervoor krijgt, komt het ons voor als een billijk bedrag. Autoverkopers praten graag over de beste, veiligste, grootste 'in zijn klasse' en deze Skoda scoort vooral goed in de laatste categorie. Er is genoeg plaats voor vijf volwassen passagiers en hun bagage en dan kan de labrador ook nog mee. Dat was bij eerdere Octavia's zo, en bij deze is het niet anders.

Wie een caravan heeft, moet zeker de optie Trailer Assist aanvinken, een stukje wondersoftware van moederconcern Volkswagen, waar ze handig zijn met programmatuur. Deze aanhangerassistent laat de caravan achteruitrijden, waarbij de besturing met het joystickje van de buitenspiegel gebeurt. Uw achteruitrijkunsten zullen bij medekampeerders mateloze bewondering opwekken. Niets zeggen uiteraard over dat handige hulpknopje op de armsteun; sommige software kun je nu eenmaal beter verzwijgen.

Volkswagen Tiguan

Blik test auto's, signaleert opvallende autozaken en doet daarvan elke twee weken verslag. Lees ook het verslag over de Volkswagen Tiguan: een stoere auto in een keurig omhulsel.

Het is bij deze Skoda zoals bij alle andere modellen van dit merk: er valt eigenlijk niet zo veel over te vertellen. Hij doet wat-ie moet doen, biedt veel voor weinig, is beperkt sexy, maar wel betrouwbaar omdat er bewezen technologie in zit. De Octavia is geen auto waarbij je wegdroomt, het is een vervoermiddel voor de praktische mens die een beetje knap voor de dag wil komen.

Van dit type auto zijn er meer. De Ford B-Max bijvoorbeeld, of de Renault Mégane. Voor dit bedrag zou die laatste vermoedelijk onze voorkeur hebben, vooral vanwege de wat frivolere lijnen en rijkere uitrusting, hoewel de Octavia prettiger rijdt en een Feyenoordstadion aan ruimte biedt. Lastig dus. Ik denk dat ik het beste van twee werelden zou kiezen: een tweedehands Volkswagen Phaeton.

Skoda leidt

Skoda begint de rol van Audi over te nemen als geldgenerator voor Volkswagen: de operationele winst van het merk steeg het tweede kwartaal met 25 procent dankzij de Kodiaq, een SUV. Die inkomsten compenseerden de vlakke verkopen bij Audi enigszins. Skoda's groeiende rol blijkt ook uit de goedkope auto die de Tsjechen mogen ontwikkelen voor India.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden