Ochtendspits puinhoop door treinstaking
De wilde staking van NS'ers in de Randstad is maandagochtend razendsnel overgeslagen op het hele land. De gevolgen waren enorm....
Om 9.00 uur pakten de conducteurs het werk weer op en om 13.15 uur reden de treinen weer volgens het dienstrooster. De NS vergoedt de niet gebruikte treinkaartjes.
NS'ers in Amsterdam en Rotterdam gaan nog deze week met de directie praten over agressie in de treinen. Ze eisen maatregelen die de veiligheid van de conducteurs vergroten. Om de ernst van de situatie aan te geven, legden machinisten en conducteurs in de Randstad maandagmorgen massaal het werk neer.
Aanleiding voor de wilde staking, die om 4.30 uur in Rotterdam begon, is de mishandeling van twee Rotterdamse conducteurs, die vorige week plaatshad. Een anoniem actiecomité riep het Rotterdamse personeel afgelopen weekeinde op het werk neer te leggen.
'We zijn het gewoon zat', motiveert J. Middendorp, woordvoerder van de Rotterdamse conducteurs, de wilde staking. Hij vindt dat de NS met de beloofde extra mankracht over de brug moet komen. De FNV steunt de conducteurs, maar keurt de staking niet goed. De vakvereniging voor Machinisten en Conducteurs heeft begrip voor de werkonderbreking. 'Alleen is het niet netjes dat het actiecomité anoniem blijft', vindt voorzitter Arndts.
Rover, de belangenorganisatie voor reizigers, is teleurgesteld in de conducteurs. 'Jammer dat ze de reizigers hiermee lastigvallen. Die hebben immers ook last van de toenemende agressie', aldus een woordvoerster.
De Nederlandse Spoorwegen keuren de wilde staking af, omdat de reizigers er de dupe van zijn. Net als de conducteurs wil ook de directie meer mankracht, maar volgens een woordvoerster is de arbeidsmarkt te krap.
De Rotterdamse conducteurs gaan woensdag met het management overleggen welke stappen ondernomen moeten worden. Donderdag vergadert het Amsterdamse personeel.