Ochtendspits krijgt rijles van de politie

Met een gangetje van vijftig kilometer per uur sukkelt de Volvo van het Korps landelijke politiediensten midden op de A 12 bij Gouda....

ROB GOLLIN

Van onze verslaggever

Rob Gollin

BODEGRAVEN

'Dat gaat mooi zo', bromt hoofdagent J. Goozen tevreden achter het stuur. Boven de weg raast een politiehelikopter. Goozen heeft van de bemanning vernomen dat enkele kilometers verderop, bij Bodegraven, het verkeer is gestokt. Zonlicht spat na een plensbui verblindend op het natte wegdek, dan gaat al snel de voet even van het gas. Goozen hoopt met zijn bende achtervolgers de staart van de file pas te bereiken op het moment dat daar weer de gang in is gekomen. 'Homogeniseren van de snelheid, noemen we dat.'

Vrijdag krijgt de ochtendspits rijles. De verkeerspolitie van de KPLD is deze week begonnen met proeven die ertoe moeten leiden dat automobilisten wegen beter benutten om filevorming tegen te gaan. De A 12 bij Bodegraven was afgelopen dagen de eerste locatie van het experiment. Later volgen de A 2 bij Vianen, de A 9 bij het Rottepolderplein en als laatste wederom de A 12, maar dan ter hoogte van Maarsbergen.

De slakkengang van Goozen maakt deel uit van het streven om een rustiger verkeersbeeld te krijgen. 'Blokrijden', is het jargon. Zo'n twee kilometer achter hem voert een collega dezelfde manoeuvre uit om te voorkomen dat Goozens vertragingstactiek tot stilstand leidt. Zo ontstaan 'blokken' van honderden rustig rijdende auto's. De veronderstelling is dat files eerder oplossen nu de voertuigen geleidelijk naar de staart worden geleid.

Maakt dit de matrixborden boven de weg, met de door computers berekende maximumsnelheid, overbodig? Goozen aarzelt. 'Zo'n systeem is star. Als zo'n bord zeventig aangeeft en de weg is vrij, rijdt iedereen toch gewoon harder. Misschien helpt het als snelheden precies worden aangeduid. Niet alleen maar 50, 70 of 90.'

Tellingen moeten nog uitwijzen of de proef bij Bodegraven succes heeft. Deze morgen slibt de boel met enige regelmaat even dicht. Maar woordvoerder A. Folgerts van de KLPD meldt dat sinds het experiment begonnen is op sommige dagen de file al een half uur tot drie kwartier eerder dan gebruikelijk verdween.

Nog altijd louter leegte voor de Volvo. De helikopter kraakt in de radio van Goozen. 'Langzamer, Jaap. Het stroopt nog steeds wat op bij Bodegraven.' De snelheid zakt terug naar veertig. Walmt het nu niet van woede achter hem? Goozen: 'Welnee. De eerste dagen probeerde iemand nog wel eens langs te piepen. Dat is nu voorbij. De mensen beseffen dat dit in hun belang is.'

Het 'blokrijden' is slechts een van de technieken tegen de filevorming. Een half uur voordat Goozen met zijn Volvo het verkeer begon op te houden, kreeg hij de opdracht bij Reeuwijk weggebruikers juist te manen om toch vooral door te rijden. Door de felle laagstaande zon en een lichte stijging in de weg namen nogal wat bestuurders het zekere voor het onzekere en begonnen uit angst voor mogelijk stilstaand verkeer verderop, langzamer te rijden. Niet nodig, dóórgaan, wenkte Goozen. De helikopter had gezien dat de weg vrij was.

Nog een lesje. Automobilisten krijgen op de A 12 hulp bij het invoegen. Bij de oprit van de drukke provinciale weg N 11 bij Bodegraven staan agenten het verkeer te dirigeren. Hier ligt volgens de politie dikwijls de kiem van een verstopte A 12. De toerit is lang, waardoor auto's een fikse snelheid hebben. Bestuurders willen rap de rijksweg op, menigeen steekt meteen door naar de linker rijbaan. Fout. File. Langer en gematigder op de invoegstrook, is het devies.

Deze vrijdagmorgen jakkeren zes surveillanceauto's op en neer tussen Waddinxveen en Waarder en cirkelt een helikopter bijna twee uur boven de weg. Is dat niet wat veel moeite voor die luttele kwartiertjes tijdwinst? Woordvoerder Folgerts: 'Automobilisten ervaren die winst als veel langer. Bovendien voorkom je dat ze na de file als gekken gaan rijden om de verloren tijd in te halen. Ook veel verderop krijg je een rustiger verkeersbeeld.'

Hij beklemtoont dat zo'n optreden niet bij elk knelpunt soelaas biedt. Voorwaarde is dat het verkeer uiteindelijk ruimte heeft om weg te komen. 'Op wegen vlakbij grote steden heeft dit geen zin.'

De staart van de file komt in zicht. Goozen stuurt zijn Volvo de vluchtstrook op, zijn 'blok' sluit aan en kan na honderd meter de snelheid opvoeren. 'Ik ben wel benieuwd', bekent Goozen toch. 'Wat denk je? Zijn ze me dankbaar of hebben ze juist een pesthekel aan me gekregen?'

Het slechte weer veroorzaakt vrijdag op tal van plaatsen langdurige opstoppingen. De A 12 bij Bodegraven haalt de filemeldingen niet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden