Observe and Report, Kung Fu Hustle, Il Futuro

Iedere dag tipt de Volkskrant de beste films op televisie.

Anna Faris en Seth Rogen in Observe and Report. Beeld null
Anna Faris en Seth Rogen in Observe and Report.

Observe and Report (Jody Hill, 2009)
SBS 9, 20.30-22.10 uur.

Hij mag dan wel een blauw uniform hebben met een pet en ster, een echte politieagent is winkelcentrumbewaker Ronnie (Seth Rogen) niet. Dat hij het wel degelijk in zich heeft een echte smeris te worden, wil de manisch-depressieve zonderling bewijzen zodra een potloodventer de boel onveilig maakt en 's nachts ook nog eens een dief toeslaat. Aangespoord door de treiterijen van echte agent Harrison (Ray Liotta) en zijn onbeantwoorde liefde voor cosmeticaverkoopster Brandi (Anna Faris), probeert Ronnie op de politieacademie te komen, maar als die droom mislukt, knapt er iets in hem.

Regisseur-scenarist Jody Hill liet zich naar eigen zeggen volop inspireren door Martin Scorsese's Taxi Driver (1983) en The King of Comedy (1983), waarin Robert De Niro respectievelijk een gefrustreerde taxichauffeur en een (vooral volgens zichzelf) onbegrepen, psychotische komediant speelt. Twee behoorlijk trieste films; er zijn dan ook genoeg tragische kanten te ontdekken aan Ronnie, die nooit geluk heeft gekend, behoorlijk contactgestoord is en al jaren het huis deelt met zijn alcoholische moeder. Maar ook als er harde klappen vallen - Rogen brak per ongeluk de neus van een stuntman toen hij deze tijdens een vechtscène te hard sloeg - en een date uitdraait op ondergekotste seks en Ronnie moet inzien dat hij een mislukkeling is, houdt Hill de toon luchtig en cartoonesk. Mooi hoe de film desondanks een tamelijk oprecht beeld van Ronnie schetst en je een triomfantelijk gevoel weet te bezorgen als hij daadwerkelijk de held blijkt te zijn die niemand in hem ziet.

Kung Fu Hustle (Stephen Chow, 2004)
RTL 7, 00.20-01.55 uur.

Volstrekt uitzinnige parodie op het martial-artsgenre én een oogstrelend gechoreografeerde martial-artsfilm ineen. Net als in Shaolin Soccer (2001) ontvouwt Chow een tamelijk onzinnig verhaal - in dit geval over een knaap die in het Shanghai van de jaren veertig lid wil worden van een misdaadbende, waarna een heel dorp de strijd aanbindt met de bende in kwestie. Voor Chow is een filmscenario slechts een alibi om alles uit de kast te trekken wat vooral níéts van doen heeft met het verhaal. Met als resultaat een zonderlinge komedie die steunt op een monsterverbond tussen effectieve vechtscènes, slapstick, filmcitaten, grotesk sentiment en absurdisme.

Il Futuro (Alicia Scherson, 2013)
Film 1 Sundance, 23.05-00.39 uur.

Bianca (19) en haar jongere broer Tomas moeten het alleen rooien in Rome, na de dood van hun ouders. Bianca vindt werk in een kapsalon, Tomas spijbelt en hangt rond in een sportschool. Op een dag komt hij thuis met twee 'vrienden', type bodybuilder, die niet meer weggaan. De kleerkasten maken wel het huis schoon en koken gezond. En bedenken een sinister plan: Bianca moet aan de slag bij Maciste (Rutger Hauer, imposant), een ex-ster uit actiefilms, die zich schuilhoudt in zijn villa. Ergens in dat huis moet een berg geld verstopt liggen; Bianca moet die vinden. Ongrijpbaarheid is de kracht van Il futuro, naar de novelle van de Chileense cultschrijver Roberto Bolaño. Regisseur Scherson mengt magisch-realistische elementen met een nuchtere verteltrant. Het resultaat is een dromerige mix van verlangens, verwachtingen en herinneringen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden