'Objectief autonieuws heeft z'n prijs bij RTL'

In Autovisie van 12 november hakt hoofdredacteur Ton Roks grimmig in op tv-programma's over auto's. 'Het medium is zo verregaand en zo onherroepelijk vercommercialiseerd dat het schier onmogelijk is voor een importeur zijn auto op de kijkbuis te krijgen zonder daarvoor fors te dokken.' RTL's Gouden Koets en Veronica Auto...

Zijn gram lijkt vooral te zijn gewekt door het aanbod van de producent van RTL's Gouden Koets om te zorgen voor een 'objectieve bespreking' van de vier Nederlandse autobladen: Autovisie, AutoSelect, Autokampioen, Autoweek.

De bladen kregen een brochure waaruit bleek dat aandacht in het programma 2250 gulden per minuut zou gaan kosten. 'Dat het ''journalistieke'' commentaar in zo'n geval zo goed als altijd risicoloos en vrijblijvend is, behoeft geen nadere uitleg. Het werd ons zelfs beloofd', schrijft Roks.

Volgens het blad is zo'n aanpak bepaald niet nieuw. Aan het vroegere RTL-autoprogramma De hoogste versnelling zou indertijd tonnen zijn betaald door de RAI, de belangenvereniging van de autohandel. De rekening werd vervolgens naar rato van het aantal minuten dat een merk in beeld was, omslagen naar de importeurs.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden