Obama koopt voor miljoenen zendtijd rond de Spelen - en Romney nog geen minuut

De Amerikaanse president Barack Obama heeft 6,5 miljoen dollar (5,35 miljoen euro) aan reclamezendtijd rond de Olympische Spelen ingekocht. Hiervoor kan hij 15 avonden lang op primetime een spotje van 30 seconden uitzenden en doordeweeks minstens een keer overdag. Zijn rivaal Mitt Romney heeft nog geen zendtijd gereserveerd, zo meldt het Amerikaanse televisiestation NBC, maar er wordt nog steeds ruimte vrijgehouden voor potentiële nieuwe adverteerders.

President Barack Obama Beeld epa

Het kost het team van de president 280.500 euro per keer dat ze Obama's boodschap een halve minuut kunnen uitzenden - en dat is in totaal 4,2 miljoen euro. Voor de spotjes overdag, waarmee het team hoopt een groot vrouwelijk publiek te bereiken, moet 26.600 euro per 30 seconden worden betaald.

NBC heeft tot nu toe voor ruim 1 miljard dollar (972 miljoen euro) aan reclamezendtijd rond de Olympische Spelen verkocht. Dat is een nieuw record: bij de Spelen in 2008 haalde het station 850 miljoen binnen - wat overigens niet genoeg was om winst te maken want het bedrijf leed uiteindelijk een verlies van 223 miljoen dollar.

In totaal zendt NBC de komende weken 5.535 uur Olympisch nieuws uit. De uitzendingen op primetime zijn het duurst en het meest geliefd, aldus Seth Winter, uitvoerend vicepresident van de afdeling Sales van de NBC Sport groep, omdat hier een breed publiek mee bereikt kan worden. 'Iedereen die op televisie gezien wil worden, moet tijdens de Olympische Spelen op televisie zijn.'

Ook tijdens deze Spelen verwacht NBC overigens geen winst te maken omdat de kosten rond de uitzendingen heel groot zijn. NBC betaalde het Internationaal Olympisch Comité (IOC) 4,38 miljard dollar voor de exclusieve televisierechten van de Spelen tot en met 2020, en verkoopt de rechten wereldwijd door aan televisiestations.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.