O, daar heb ik nog wel een leuk verhaal bij

Dinsdag: 'Het geluid van een Stradivarius is niet per se beter dan dat van een nieuwe viool.'

'Alles boven de 20 duizend euro betaal je voor de naam en de mythe', aldus muziekwetenschapper Tassilo Erhardt. 'Je gaat eraan voorbij, als je het niet weet.'


Dat gold in 2007, het jaar waarin hij ook de prestigieuze Avery Fisher Prize zou winnen, net zo goed voor de Amerikaan Joshua Bell, die er aardigheid in had om met een honkbalpet op in een metrostation in Washington D.C. op zijn Stradivarius Gibson ex Huberman te spelen. Niet meer dan een enkeling hield de pas in om naar zijn vertolkingen van de ingewikkeldste sonates en partita's voor soloviool van Bach te luisteren - muziek waarmee hij in de concertzaal het publiek tot tranen toe roerde.


Van zijn eerste met zijn Stradivarius opgenomen cd uit 2003 had hij meer dan 5 miljoen exemplaren verkocht - genoeg om de 4 miljoen dollar die de viool waard was te kunnen betalen.


De toevoeging Gibson ex Huberman verwijst naar twee vorige eigenaren, de Brit George Alfred Gibson (1849-1924) en de Pool Bronislaw Huberman (1881-1947), die hem twee keer heeft laten stelen. Na de tweede keer bleef het instrument vijftig jaar zoek.


Toen bekende op zijn sterfbed de restaurantartiest Julian Altman aan zijn echtgenote dat zijn viool geen gewone viool was. Terug van het ziekenhuis opende ze de koffer en trof daarin krantenknipsels over een Stradivarius uit 1713 die in 1936 uit een kleedkamer in Carnegie Hall was verdwenen.


Volgens Altman had hij hem voor 100 dollar gekocht van de dief, maar zijn vrouw ('hij was een klaploper en een rokkenjager') had daaromtrent haar twijfels, en zij niet alleen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden