Nieuws Sociale media

NYT: Facebook verspreidde zelf nepnieuws over concurrenten en Soros

Naar aanleiding van een aantal schandalen, waaronder de Russische bemoeienis met de Amerikaanse verkiezingen in 2016 die zich gedeeltelijk voltrok via Facebook, huurde het bedrijf in 2017 een pr-bedrijf in. Dat bedrijf zou onder andere nepnieuws verspreiden over de concurrenten van Facebook, maar ook over de filantroop George Soros. Dat meldt de New York Times.

Mark Zuckerberg, oprichter en CEO van Facebook. Beeld EPA

Het pr-bedrijf Definers Public Affairs, dat te boek staat als Republikeins, werd door Facebook betaald om ‘politieke campagnetactieken’ te gebruiken en ‘oppositieonderzoek’ te doen. Op de conservatieve website NTK Network publiceerde het bedrijf vervolgens onder meer stukken die de Russische inmenging tijdens de verkiezingen via het sociale netwerk bagatelliseerden. In een ander artikel werd Apple-topman Tim Cook afgeschilderd als hypocriet vanwege zijn kritiek op de privacyregels van Facebook, terwijl zijn bedrijf ook de data van gebruikers ‘steelt’.

NTK Network deelt een kantoor met Definers Public Affairs in de plaats Arlington in Virginia. Veel artikelen op de website worden geschreven door medewerkers van het pr-bedrijf, of door America Rising, de tak van het bedrijf dat onderzoek doet naar politieke oppositie. De site wordt ingezet om tegenstanders van de cliënten van Definers Public Affairs aan te vallen, aldus de New York Times. Hoewel NTK Network geen grote lezersschare heeft, worden artikelen van de website regelmatig opgepikt door (ultra)conservatieve websites als Breitbart. Zo vinden de stukken hun weg naar een voornamelijk rechtse hoek van het internet.

George Soros

Definers Public Affairs zou daarnaast zijn best hebben gedaan om de Hongaarse miljardair en filantroop George Soros in een kwaad daglicht te stellen. De Joodse Soros moest worden afgeschilderd als de stille kracht achter een anti-Facebookbeweging. Journalisten werden door het pr-bedrijf aangemoedigd om vragen te stellen over Soros en zijn ‘tactieken’.  Een medewerker van de ultraconservatieve website Daily Caller zegt op Twitter dat hij benaderd is door Define Public Affairs en ‘de pr-man steeds maar Soros noemde’. Hij vond het toen al ‘vreemd’, schrijft hij.

De liberale filantroop duikt regelmatig op in rechtse complottheorieën, al dan niet met een antisemitische ondertoon. Vlak voor de tussentijdse verkiezingen in de VS van vorige week was werd bij Soros en meerdere invloedrijke Democraten bompakketen bezorgd. 

Extra maatregelen

Terwijl het pr-bureau werd ingezet om Facebook positiever voor de dag te doen komen, nam het sociale netwerk onder leiding van Mark Zuckerberg naar eigen zeggen extra maatregelen om nepnieuws, racisme en antisemitisme op de site terug te dringen. Dat dit nog niet altijd even soepel verloopt, bleek eind oktober in Nederland toen redacteuren van Brandpunt+ zes nepnieuwsadvertenties over de Provinciale Staten indienden bij het sociale netwerk. Facebook keurde vijf van de zes advertenties goed. De redacteuren trokken de advertenties voor publicatie in, maar als dat niet was gebeurd hadden de verzonnen berichten zo’n 700 duizend mensen kunnen bereiken.

Hoe Russische trollen via Facebook de VS bespeelden

Eindelijk is duidelijk met wat voor advertenties de Russen de Amerikaanse verkiezingen hebben geprobeerd te beïnvloeden. De onderzoekscommissie van het Amerikaanse congres heeft meer dan drieduizend advertenties vrijgegeven.

Wie filtert nieuws en gruwelijkheden op Facebook?

Voor de buitenwereld moet geheim blijven hoe Facebook werkt. Intussen worden onervaren krachten overspoeld met gruwelijke teksten en beelden.

Nepnieuws in Nederland

Het ministerie van Binnenlandse Zaken wil in 2019 mogelijk een ‘informatiecampagne’ organiseren over nepnieuws en desinformatie. Die zou burgers bewust moeten maken van hoe sociale media werken. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.