Nutricia verkoopt Extran, Fristie en Chocomel aan Friesland Coberco

Het babyvoedings- en vitaminepillenconcern Numico verkoopt de zuiveltak van dochter Nutricia voor 664 miljoen euro (1,45 miljard gulden) aan de zuivelcoöperatie Friesland Coberco....

Als de Nederlandse mededingingsautoriteiten de verkoop goedkeuren, wordt Friesland Coberco eigenaar van de bekende merken Chocomel, Fristie, Extran en Nutroma. Met de overname zijn 4400 banen gemoeid. Numico, ooit als Nutricia groot geworden in de zuivel, richt zich in toenemende mate op babyvoeding, voedsel voor ziekenhuispatiënten en op voedingssupplementen. Enkele weken geleden verkocht het bedrijf alle Zonnatura-producten aan Wessanen, omdat het merk te lokaal zou zijn.

De zuiveldivisie, met een omzet van 400 miljoen euro en 'enkele tientallen miljoenen' schuld, is vier jaar geleden al volledig afgezonderd van Numico's kernactiviteiten. Het bedrijf heeft een eigen management en de juridische verantwoordelijkheden staan al jaren los van de overige divisies. 'Het liefst wilden we deze activiteiten ruilen met een bedrijf dat een dochter kwijt wilde die beter bij ons past, maar dat is niet gelukt', aldus Van der Wielen.

Ongeveer driekwart van de zuivel-omzet komt uit België (waar Chocomel Cécémel heet), Duitsland (Drinkfit) en Hongarije (met de yoghurtmerken Milli en Pöttyös Túró Rúdi).

De resultaten van Numico over het jaar 2000 komen volledig overeen met de cijfers die het bedrijf in augustus heeft aangekondigd. De forse omzet- en winststijging zijn voor het grootste deel te danken aan de overname van de Amerikaanse bedrijven GNC en Rexall Sundown, twee producenten van vitaminepillen, sportdrankjes en afslankmiddelen.

Numico verwacht een omzetstijging over het jaar 2001 van ten minste 15 procent. De verkoop van Nutricia's Dairy en Drinks Groep, de zuiveltak, is in dat percentage niet meegerekend. Ook de winst zal volgens de topman met minstens 15 procent groeien.

Ondanks de economische terugval in Amerika zijn de Amerikaanse ondernemingen met 6 procent gegroeid. Analisten gaan ervan uit dat de Amerikaanse vitaminepillenmarkt stagneert, maar Van der Wielen voorspelt dat drie à vier Amerikaanse concurrenten binnen afzienbare tijd zullen 'sneuvelen', en de dochterondernemingen Rexall Sundown en GNC als grootste en sterkste spelers zullen overblijven.

Over de discussies met Nederlandse wetenschappers over nut en nadeel van voedingssupplementen is de bestuursvoorzitter zowel sceptisch als gunstig gestemd: 'Het levert ons natuurlijk de nodige publiciteit op. Maar het is jammer, en wat mij betreft ook onbegrijpelijk, dat medici sommige producten weigeren voor te schrijven, omdat ze ze gewoon niet wíllen kennen. En dat, terwijl ik weet dat ze ze zelf wel vaak slikken'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.