Numico koopt winkels voor gezondheidsfreaks

Kruidendrankjes, vitamines en knoflookpilletjes: gezondheidsdingetjes hebben General Nutrition Companies (GNC) gemaakt van klein winkeltje tot één van de grootste Amerikaanse aanbieders van vitaminen en voedingssupplementen....

ANP

GNC is zo'n typisch Amerikaans succesverhaal. Oprichter David Shakarian begon in 1935 met een klein zaakje genaamd Lackzoom in Pittsburgh, Pennsylvania. Daar verkocht hij yoghurt, die al door zijn vader in de VS was geïntroduceerd, maar ook granen, honing en gezonde broodjes.

Eerst verdiende hij maar 35 dollar per dag, maar al ras wist Shakarian zoveel inwoners van Pittsburgh aan zijn voedsel te krijgen, dat hij binnen een half jaar een tweede zaak opende. Een vloedgolf vernielde nog geen jaar later de basis van het miljardenconcern, maar de oprichter ging niet bij de pakken neerzitten.

De doorbraak kwam pas na de Tweede Wereldoorlog. Shakarian vond mond-tot-mondreclame niet meer voldoende. Met zelfbedachte reclameslogans bestookte hij vanaf 1947 het publiek via krant en vooral radio, en dat hielp.

Vanaf de jaren zestig werden Amerikanen zich bewust van hun voeding. Steeds doller werden ze op het concept van gezonde voeding, en winkeltjes met kruiden en vitaminen gedijden goed. Tot en met de jaren tachtig kon Shakarians keten onstuimig groeien. Zijn ambities werden duidelijk: alle Amerikanen moesten zijn producten kennen. De toch wat obscure naam voor zijn voedingszaken, Lackzoom, werd omgedoopt tot het grootser klinkende General Nutrition Companies.

Naarmate GNC verder uitbreidde, verschoof de aandacht van het concern naar de verkoop van mineralen en voedingssupplementen. Zijn zaken, vaak eigendom van franchisenemers, bleven daarnaast een gemeenplaats voor gezonde voeding, kruidendrankjes, maar ook cosmetica.

Shakarian overleed in 1984, maar dat stuitte de opmars van zijn GNC in de VS niet. Nu staan er meer dan 3000 zaken in vijftig Amerikaanse staten en twintig landen buiten de Verenigde Staten. Eind 2002 moeten het er 5000 worden.

Numico krijgt met GNC een moderne onderneming in handen: niet alleen in de kruidenwinkels, maar ook via internet brengt de jongste aanwinst zijn waren aan de man. Zo kan iedere gezondheidsfreak met enkele klikken op de muis kruiden , vitaminen, mineralen , maar ook dopeproducten aanschaffen.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden