Nu worden jongens achtergesteld

'Jongens zijn slimmer dan meisjes.' Hoewel de cijfers het op dat moment rechtvaardigden, had je het eens moeten zeggen in de jaren tachtig: je zou zijn gelyncht. Al jaren leverde de vrouwenbeweging strijd om meisjes de gelijke uitgangspositie te verschaffen die ze nooit eerder hadden gehad; een categoriserende en deterministische krantenkop als de bovenstaande paste daar niet bij. Meisjes waren niet dommer, ze stonden op achterstand; van rollenpatroon tot old-boys-network tot onderwijssysteem, alles was zo ingericht dat jongens een voorsprong hadden waardoor ze beter presteerden in onderwijs en samenleving.

Zowel de samenleving als het onderwijs is veranderd. 'Vrouwelijke' eigenschappen als samenwerken en overleg worden hoger gewaardeerd en blijken precies die te zijn waarmee je makkelijker een studie afrondt. Meisjes zijn ook wat vroeger volwassen: waar zij al op hun 18de bestendig presteren met het oog op de toekomst, valt dat kwartje bij jongens wat later, misschien omdat de zelfstandigheid die meisjes wél al vroeg aankunnen en die vroeger gewoon niet werd geëist, zich bij jongens wat later en moeizamer ontwikkelt. Het onderwijs zelf is deels vervrouwelijkt; 'praten' is in het lager en middelbaar onderwijs de norm, jongensachtig gedrag wordt niet alleen gecorrigeerd, maar ook gezien als 'moeilijk', 'vervelend' en 'onaangepast': jongens zijn 'lastig', meisjes 'lief' en 'verstandig'. Het is de vraag of het onderwijs op dit moment voor jongens wel de ideale leeromgeving is, zoals die dat vroeger voor meisjes niet was. Je zou je kunnen afvragen of jongens op dit moment in het onderwijs misschien vanuit een achterstand opereren.

Tijdens de emancipatiestrijd werd terecht niet gerust voor maatschappij en onderwijs zo waren veranderd dat vrouwen wél de gelijke uitgangspositie hadden om naar beste kunnen te presteren. Op andere gebieden valt er nog veel te bereiken, maar in het onderwijs is dat blijkbaar gelukt - zozeer zelfs, dat meisjes nu een voorsprong hebben. In plaats van te zwelgen in triomfalistische oneliners als 'Meisjes zijn slimmer, beter en kansrijker dan jongens' (de Volkskrant, 30 maart) is het misschien verstandig na te gaan hoe we die uitgangspositie weer gelijk kunnen trekken. Want laten we niet vergeten dat juist gelijkheid het doel was van die emancipatiestrijd.

Maarten van der Werf is historicus.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden