Nieuws Nujunior.nl

Nu.nl lanceert nieuwssite voor kinderen met berichten over belangrijk wereldnieuws, in begrijpelijke taal

Gert-Jaap Hoekman, hoofdredacteur van Nu.nl, heeft 7 tot 12-jarigen in het vizier.  ‘Voor een hele generatie die nu opgroeit, is nu.nl de plek waar hun ouders naartoe gaan voor nieuws. Die groep moet ons ook leren kennen.’

Gert Jaap Hoekman, hoofdredacteur van Nu.nl. Beeld Gerard Wessel

Nu.nl, het grootste onlinenieuwsplatform van Nederland, lanceert donderdag een nieuwssite voor basisscholieren. Op NuJunior.nl  is plek voor verhalen die aansluiten op de belevingswereld van 7 tot en met 12-jarigen en berichten over het belangrijkste wereldnieuws, in begrijpelijke taal. Het nieuwe merk wordt ook actief op Instagram, YouTube en – op termijn – Whatsapp.

‘Kinderen worden vaker dan vroeger met nieuws geconfronteerd, via sociale media en hun mobiele telefoon’, zegt Gert-Jaap Hoekman (38), de hoofdredacteur van nu.nl. ‘Ze hebben meer dan ooit behoefte aan uitleg, maar het aanbod van kindernieuws is vrij beperkt.’

Hij zegt dat NuJunior iets toevoegt aan het aanbod van de grootste spelers, het NOS Jeugdjournaal en Kidsweek, een krant en site voor kinderen. ‘Het Jeugdjournaal is erg gericht op video, terwijl wij sterk in tekst geloven. Op tv wordt het grote nieuws uitgelegd in het bulletin van het Jeugdjournaal, op hun site sneeuwt dat een beetje onder tussen opmerkelijke nieuwtjes, bijvoorbeeld over dieren. Het Jeugdjournaal doet het hartstikke goed hoor, maar wij gaan meer serieus nieuws brengen. En wat Kidsweek betreft, die doen het vooral goed in print.’

Wat kinderen willen weten, zag Hoekman toen hij basisscholieren had uitgenodigd op de redactie. ‘Ze mochten drie berichten uitzoeken op nu.nl en ermee aan de slag gaan. Toen bleek dat ze niemand uit onze entertainmentsectie kenden. Ze zeiden: alles wat jullie daar schrijven gaat over oude mensen. Haha. Om hen beter te bedienen, brengen we meer nieuws over YouTubers, vloggers en artiesten als Tabitha – zij is de best beluisterde zangeres van Nederland op Spotify.’

Bij heftige berichtgeving, bijvoorbeeld over een aanslag in Nederland, besteedt NuJunior veel aandacht aan uitleg en het geruststellen van kinderen. ‘We zijn dan extra terughoudend met foto’s en zullen duidelijk maken dat zoiets hier bijna nooit gebeurt.’

Wat schrijft NuJunior over Prinsjesdag?

‘We richten ons op de kabinetsplannen die relevant zijn voor de doelgroep. Zoals dat de basisscholen 333 miljoen euro extra krijgen, vooral om juffen en meesters aan te nemen. En er komt extra geld voor schoolreisjes naar de Tweede Kamer.’

Hebben jullie niet gewoon commerciële motieven?

‘Die zijn niet het belangrijkste, maar ze spelen wel mee. Voor een hele generatie die nu opgroeit, is nu.nl de plek waar hun ouders naartoe gaan voor nieuws. Die groep moet ons ook leren kennen.

‘We investeren stevig in NuJunior, waar drie à vier redacteuren per dag aan de slag gaan. We kijken nog hoe we dat kunnen terugverdienen. Er komt geen reclame op de site. Daarom komt de nieuwe site los te staan van nu.nl.

‘Natuurlijk zijn we geen filantropische instelling. We gaan experimenteren met gesponsorde berichten voor kinderen. Een klein aantal, ik weet nog niet hoeveel. Daar zetten we duidelijk bij: dit is betaald door iemand anders.’

Wat doen jullie om pubers binnen te halen?

‘Daarvoor lanceren we donderdag checkNu. Dat bestaat alleen op Instagram, bij uitstek het medium waar de doelgroep, 12 tot en met 18-jarigen, te vinden is. We gaan werken met jonge reporters uit het land, die stories en posts voor ons maken. Op checkNu brengen we natuurlijk ook zelf het nieuws. We doen alles op een manier die  pubers aanspreekt, met emoji’s en heftige kleuren. Als we volwassenen zo zouden benaderen, jagen we die vooral weg.’

Waar interessante en spraakmakende verhalen online en in de krant ophouden, gaat het Volkskrantgeluid verder. Wat is een zwart gat precies? En hoe gaat het eraan toe in tbs-klinieken? Onze verhalenmakers leggen het uit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden