Nu is Kerst ook al verpest door de #MeToo-discussie

Frankrijk rouwt om rockster Johnny Hallyday en de #MeToo-discussie heeft vele zijtakken.

Pantheon

Een van de mysteries in het leven van uw sterrenkijker was: waarom staat Johnny Hallyday altijd op de cover van álle Franse tijdschriften? Elke zomer placht uw sterrenkijker op vakantie in Frankrijk lekker rond te browsen in de lokale papeterie, en dan wilde ze ook altijd wel wat tijdschriftjes kopen. Het enige probleem was dan altijd dat Johnny Hallyday op alle covers stond. Zoals deze krant al schreef: 'Wereldberoemd in Frankrijk, maar daarbuiten totaal vergeten.' Nou ja, vergeten, vergeten, laten we wel wezen: daarbuiten kende sowieso niemand hem.

Maar goed, in Frankrijk wel. Frankrijk is goed in helden vereren en monumenten optrekken, en Hallyday was een held en een monument, met zijn geverfde kastanjebruine haar, zijn eeuwige leren jas en zijn blonde echtgenote, Laeticia Hallyday, ook al zo beroemd. Hun geadopteerde Vietnamese dochtertjes, Jade en Joy, kregen hun eigen sterstatus en zo volgden de Fransen het leven van de Hallydays decennialang, van vliegreisjes naar St. Barths tot de aankoop van alweer een Amerikaanse auto tot een lekkere zomercover met de hele familie in het wit - Johnny, volgens Paris Match de 'tendre rockeur', altijd in het midden.

Johnny Hallyday in 2009. Foto reuters

En nu is-ie dood. En lezen wij, niet-Fransen, eindelijk wie hij nou eigenlijk was (volgens het Vlaamse Nieuwsblad een 'Belgische bastaard' en een 'rechtse rakker' omdat hij niet zo hield van belasting betalen). President Macron plaatste een tweet over hem: 'We hebben allemaal iets van Johnny in ons', en daarna nog allerlei zinsneden als 'pantheon van het chanson'.

Of er een nationale hommage aan Hallyday zou komen, durfde het Élysée gisteren nog niet te zeggen; daarvoor moest met de familie worden overlegd en de president was op weg naar Algerije en Qatar.

Wij zetten vast in op: ja, nationale hommage. Én nationale feestdag. En zeker dit jaar nog wekelijks op de cover van Paris Match.

Kerstboom

Er zijn nu ook #MeToo-vluchtelingen, uit Amerika welteverstaan, en die begeven zich naar Amsterdam. We hebben het over Annette Roque, de Nederlandse echtgenote van Amerikaanse talkshowhost Matt Lauer, die zich de afgelopen weken in het ongure rijtje #MeToo'ers van grote naam mocht scharen.

Roque, die moest lezen, horen of waarschijnlijk allang weten dat Lauer zeker tien medewerksters van zijn Today Show seksueel had geïntimideerd, waarover hij toegaf dat de aantijgingen 'een kern van waarheid' bevatten, vertrok met hun drie kinderen naar Amsterdam. Volgens de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws waren Lauer en Roque al jaren klaar met elkaar, maar leefden ze nog samen om Lauers imago als 'aardigste vader van Amerika' hoog te houden.

Het is een zijtak van de #MeToo-discussie waarover je vrij weinig hoort: wat doen eventuele partners en kinderen van daders nadat alles bekend is geworden?

Een andere zijtak vormde de arme kerstboom bij het Rockefeller Center in New York, waarvan de verlichting elk jaar middels veel bombarie, zang en dans wordt aangestoken. Dat aansteekmoment was dinsdag en werd als vanouds gepresenteerd door NBC-presentatoren, namelijk Savannah Guthrie, Hoda Kotb en Al Roker. Diezelfde dag was Matt Lauer daar op staande voet ontslagen, en dat nieuws hadden diezelfde presentatoren net naar buiten moeten brengen. Ze deden hun best om met kerstig plezier het aansteken van de boom aan te kondigen, maar 'zodra de camera's even pauzeerden, verstomde het gelach en werd de menigte stil', meldde De Telegraaf.

Dus nu is Kerst ook al verpest door de #MeToo-discussie. Gelukkig is het geen kinderfeest.

Matt Lauer. Foto afp