Nu al weemoed naar de strippenkaart

De OV-chipkaart zal in 2007 in heel Nederland zijn ingevoerd. De reiskosten zullen dezelfde blijven, het reisgedrag kan gereconstrueerd worden....

Van onze verslaggever Marc van den Eerenbeemt

Weemoed bij het ontvouwen van de strippenkaart, wie had dat gedacht. Ineen tochtige Rotterdamse metrogang kan het zondag gebeuren. Daar kan sindsdrie dagen gereisd worden met de nieuwe OV-chipkaart; de pas die in 2007door heel Nederland in het openbaar vervoer zowel vervoersbewijs alsbetaalmiddel zal zijn.

De helft van de eerste tienduizend OV-chipkaarten is afgelopenweekeinde verkocht, zegt de Rotterdamse vervoersmaatschappij RET.Metroreiziger Aad Steenhorst wil zijn strippenkaart nog even niet kwijt.Zal zijn portemonnee niet nog dikker worden door die nieuwlichterij? Nouvooruit, die chipkaart is immers maar zo groot als een bankpas en dus watdunner dan een opgevouwen strippenkaart. En wat moet, dat moet. Als was hijaan die strippenkaart, die ouwe blauwe, wel zo gewend.

Wie reist met de OV-chipkaart betaalt per kilometer en niet per zone,zoals bij de strippenkaart. Sommige ritten zullen daardoor duurderuitvallen, andere goedkoper, zo is de verwachting. Maar uiteindelijk zullende vervoersbedrijven bij elkaar hetzelfde bedrag van de reizigersincasseren, zegt RET-woordvoerder Frouke Alberts.

De chip-reiziger kan kiezen uit drie kaarten; een wegwerpkaart, eenpersoonlijke kaart of een anonieme. De wegwerpkaart, geschikt voor onderanderen toeristen, is slechts beperkt geldig, bijvoorbeeld een dag. Depersoonlijke kaart is voorzien van naam en pasfoto van de gebruiker. Hijkan worden opgeladen vanaf de eigen bankrekening, eventueel automatisch.Hij is ook bruikbaar als chipkaart en abonnement of kortingskaart ineen.De anonieme kaart kan alleen bij betaalautomaten worden opgeladen, kan nietgebruikt worden als kortingskaart en is niet voorzien van een naam.

Aan Stephanie Jennings uit Zoetermeer is het nog niet besteed.'Waarvoor is het nodig? Overdreven toch?' Haar mannelijke reisgenootprobeert een chipkaart aan te schaffen. Als dat niet snel genoeg lukt,trakteert hij het apparaat op een serie Engelse en Nederlandsekrachttermen. De gereedstaande hulp van de RET, tien mannen en vrouwen indikke jassen, zegt hij niet nodig te hebben. 'Ik kijk het nog even aan',aldus Jennings.

Met de gegevens van de chipkaarten is het reisgedrag van de kaarthoudertot op de halte te reconstrueren. De gegevens zullen onder voorwaarden ookbeschikbaar zijn voor politie en justitie. Het wachten is op het eerstealibi dat kan worden doorgeprikt door het nakijken van de reisgegevens opde persoonlijke OV-chipkaart.

Dat biedt de vervoersmaatschappijen, zoals busbedrijf Connexxion datin Rotterdam ook deelneemt aan de chip-proef, de mogelijkheid voor specialeacties. Zo kunnen speciale vervoersacties worden aangeboden, rondkoopavonden bijvoorbeeld. Ook kan veel preciezer worden gekeken naar hetgebruik en naar aantallen reizigers in trein, metro, bus en tram. De oudepassagierstellers, scholieren die met reizigers tellen een centjebijverdienen, zullen daarmee waarschijnlijk verdwijnen, zegt Frouke Albertsvan RET. 'Maar voor we bijzondere dingen gaan doen, willen we dat de kaartzonder problemen door iedereen in gebruik is genomen.'

De strippenkaart, de ouwe blauwe, kan dan worden bijgezet in hetvervoersmuseum. Het papieren zoneladdertje kan daar een plaats krijgennaast klassiekers als het bruine kartonnen treinkaartje.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden