Nu al goed

Elk jaar worden de academieprijzen uitgereikt. Ze gaan naar de beste afgestudeerden van zeven Nederlandse kunstacademies. Wie wonnen er dit jaar en wat maakt juist hun zo goed?

Florian Hofnar Krepcik

AKV St.Joost 's-Hertogenbosch


Autonome Beeldende Kunst deeltijd Lucasprijs euro2500


'Mijn film Is this real love? Ofcourse not! speelt zich af in een virtuele versie van San Francisco, als in een computerspel. Het is opgezet als een opera in zeven bedrijven. Elk deel heeft een totaal andere stemming en geeft een heel ander beeld van die stad door de muziekkeuze.'


'Ik zocht naar wat regisseur Tarkovski 'poëtische logica' noemde. De stemming die uit de muziek spreekt (van Bach tot zigeunermuziek) bepaalt wat je ziet en hoe er gemonteerd is. In één bedrijf heb ik zelf het geluid gemaakt. Optrekkende motoren gaan samen met beeld dat versnelt. Uiteindelijk zie je en voel je hoe de grond onder je wegzakt'.


Uit het juryrapport: 'Mede door allerlei disciplines en verschillende gebieden bij elkaar te brengen is hij erin geslaagd een interessante compositie met hoge esthetische waarde neer te zetten. Hij vergt daarbij veel van de kijker.'


Florian: 'Het geld stop ik helemaal in een nieuw project: een film maken op een onbewoond Grieks eiland. Weg van het virtuele, terug naar de werkelijkheid'.


Willemieke van den Brink

Artez Zwolle


Grafisch Ontwerpen Academieprijs Zwolle euro500


'Ik heb drie boeken gemaakt waarin je kennis maakt met een twintiger, een vijftiger en een tachtiger. Eerst ben ik ze gaan interviewen en heb foto's en films bij ze thuis gemaakt. In elk boek kom je in zes fases, van heel openbaar tot heel intiem, dingen te weten over die persoon. Je moet als kijker steeds meer je best doen: er zijn pagina's die je open moet vouwen, die dichtgenaaid zijn, die spiekgaatjes hebben. Het project heet: Tot in de kern. Ook heb ik (dankzij een sponsor) een interactieve laag ingebouwd. Door Layar gaan er filmpjes spelen als je de foto scant.'


'Als ontwerper wil ik graag heel persoonlijk werken. Hier ze je duidelijk hoe leeftijd je persoonlijke ruimte bepaalt. De twintiger leeft heel openbaar, dat gedeelte in haar boek is heel groot. Bij de tachtiger helemaal niet. Maar die zei wel: wil je boven foto's maken? Doe maar. Daar ben ik zelf al vijf jaar niet geweest.'


Uit het juryrapport:


'Het is vernieuwend, autonoom, persoonlijk en poëtisch.'


Willemieke:


'Ik heb het net gehoord, ik heb eigenlijk nog niet nagedacht wat ik met het geld ga doen. Maar ik ga het niet zomaar opmaken.'


Sanne Vaassen

Academie voor Beeldende Kunsten Maastricht


Autonome Beeldende Kunst


Henriëtte Hustinxprijs (ter beschikking gesteld door de Stichting Edmond Hustinx) euro5000, penning en oorkonde


'In de examententoonstelling gooi ik beetje bij beetje vijfhonderd kilo meel door een trechter in het plafond naar de ruimte er onder. En in een ander werk wordt een zak gevuld met houtskool opgetakeld en weer neergelaten. De vloer er onder wordt steeds zwarter.'


'Eigenlijk ga ik altijd uit van mijn materiaal: ik kijk er naar, ruik het, voel het, proef het.


Ik verzin spelregels maar laat ook dingen door toeval ontstaan. Ik houd erg van het werk van Anish Kapoor, maar ook van Roman Signer. Het werk is bij hem altijd een gebeurtenis.'


'Op dit moment wil ik graag mensen uitdagen iets te onderzoeken in mijn werk. Maar dat heb ik nog niet in de hand. Een kraan waaruit ik ecoline laat druppelen wordt door de bezoekers steeds opengedraaid.'


Uit het juryrapport:


'Het geheel van Sannes werken toont een doorwrocht studieproces. Uit haar werk spreekt een grote concentratie, toewijding en liefde voor het materiaal waar zij mee werkt.'


Sanne: 'Toen ik hoorde dat ik gewonnen had dacht ik: wow, rúst. Ik hoef nu niet naast mijn bijbaantje in de keuken van kunstcentrum Marres meteen nóg een baan te zoeken. Ik kan gewoon aan het werk. Het eerste wat ik doe, is een werkperiode in Gent, waar ik een hout-, ijzer- en keramiekplaats tot mijn beschikking heb.'


Jan Rosseel

KABK Den Haag


Academieprijs euro1500, Fotografie.


'Ik ben sinds ruim twee jaar bezig met een onderzoek naar de Bende van Nijvel. In de jaren tachtig pleegde die een aantal gewelddadige, nog steeds onopgeloste roofovervallen. Mijn vader was één van de 28 dodelijke slachtoffers. Ik heb een boek gemaakt met foto's van locaties en wat ruimere interpretaties: de planten uit het bos waar de bende zich schuilhield en het masker dat volgens ooggetuigen werd gedragen door de bendeleden. Daarnaast laat ik in de expositie geluidsfragmenten horen van getuigenissen van caissières, en in een diepe nis staat een portret van mijn vader met de achterkant naar voren. Wie wil mag het omdraaien'.


Uit het juryrapport:




'Het is de verdienste van Rosseel dat hij in staat is geweest, vanuit de persoonlijke betrokkenheid Belgium Autumn een veel grotere reikwijdte te geven en dat hij de historie van dit drama heeft weten te overstijgen'.


Jan:


'Het geld steek ik in dit project. De zaak verjaart in 2015. Het is onrealistisch te denken dat mijn werk dat kan verhinderen, maar het kan het wel onder de aandacht brengen'.


Laura Bolscher

Minerva Academie, Autonome Beeldende Kunst, Groningen. Klaas Dijkstra Academieprijs Prijs euro2500 Ze won tevens de tweede prijs Coba de Groot Stipendium euro500


'Mijn installatie De Doelloze Discussie heb ik gebouwd in een bestaande doorgang. Ik combineer objecten die daar al waren - zoals een radiator, een uitbordje, een stopcontact - met zelf gemaakte voorwerpen die daar op lijken maar net even anders zijn, of geluid maken of licht geven. Ik wil dat de voorwerpen vragen oproepen. Wat voor vragen? Nou, bijvoorbeeld: waarom ben jij zo groot en ik zo klein? Waarom houdt die trap halverwege op? Waarom gaat dat stopcontact de hoek om? Het gaat me om het vragen. Kunst is voor mij een werkwoord, geen eenrichtingsverkeer'.


Uit het juryrapport: 'Wat chaotisch lijkt, is heel gestructureerd, overal is over nagedacht.


Het werk ontregelt, is grappig en maakt nieuwsgierig.'


Laura: 'Een doel voor het geld heb ik nog niet. Ik wil wel graag verder studeren, liefst in New York of in Berlijn. In ieder geval een grote stad waar je moet vechten en een ego moet ontwikkelen, dat heb je als kunstenaar nodig. Groningen is daar te gemoedelijk voor'.


Eamonn Harnett

Gerrit Rietveld Academie, Beeldende kunst, Amsterdam. GRA Award euro1500 +publicatie+werkperiode. Op de Rietveld Academie zijn nog twee GRA Awards uitgereikt: aan Johanna Kotlaris en aan Anton Stuckardt.


In een performance, die gehouden wordt in een ronde tent waarin de temperatuur vervaarlijk hoog opliep afgelopen weekend, smeert Eamon Harnett onder meer een kooi in met geurende olie, wast hij zichzelf en maakt een minutieus uitgevoerde zandtekening. Het geheel duurt bijna een uur.


Eamonn:


'Mijn performance (..) is een soort healing-sessie, die voor mijzelf en voor het publiek moet werken. Ik combineer elementen uit de Noord-Amerikaanse indianencultuur met fetish-objecten. Ik wil dat er verhoogde concentratie is. En het werkt; ondanks de hitte blijft een groot deel van het publiek de gehele performance bijwonen. Ik probeer de aandacht vast te houden door wat ik doe maar ook door hoe de objecten eruit zien. Ik interesseerde me voor mode, dat heeft daar wel mee te maken'.


Uit het juryrapport: 'De juryleden ervoeren het resultaat als een persoonlijke minimythologie'.... Uit de teerheid waarmee hij zijn werk uitvoert, spreekt ook moed.'


Eamonn:


'Wat ik met het geld ga doen? Dat weet ik echt nog niet'.


Jurgen Wiegeraad

AKV St.Joost Breda


Grafisch Ontwerpen


St. Joostpenning euro2500 + bronzen penning


'Behalve ontwerper ben ik ook muzikant, ik speel trompet. In één van mijn twee examenprojecten kwamen die interesses samen. Volgens John Cage in zijn muziekstuk 4'33 (ook de titel van mijn werk) neemt het omgevingsgeluid bij stilte de rol van muziek over. Ik heb verschillende soorten stilte opgenomen: in de natuur, in een museum en in de NS stiltecoupé. Die heb ik weer vertaald naar partituren voor piano. In de tentoonstelling zie je mensen nu heel geconcentreerd vinyl-singletjes opzetten. Op kant A mijn opname, op kant B de vertaling naar muziek. De hoezen en de partituren zijn ook belangrijk. Ik heb het als muzikant benaderd maar als ontwerper uitgevoerd'.


'Ik heb ook nog een boek gemaakt met stills uit ontsnappingssequenties uit films. De drang naar vrijheid van de mens is een niet te onderdrukken kracht'.


Uit het juryrapport:




'De winnaar legt een heel bijzondere relatie tussen beeld, geluid en technologie (...) De installatie geeft aan dat de ontwerper zeer materiaalbewust is.'


Jurgen: 'Ik zet nu in Breda met een studiegenoot een eigen ontwerpstudio op: 'Thomas en Jurgen'. Daar steek ik het geld in.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden