NS wil reiziger van deur tot deur vervoeren

NS wil ook vervoer van en naar stations aanbieden, HTM hoopt het Haagse stadsvervoer naar een hoger plan te tillen.

Kunnen NS en HTM hun dienstregelingen straks beter op elkaar aansluiten?

'Dit is een hele ouderwetse gedachte, zegt lector logistiek aan de VU Walther Ploos van Amstel. 'Om dienstregelingen aan elkaar te knopen, hoef je geen aandelen uit te wisselen. Dat bewijzen andere lokale en regionale ov-bedrijven die van en naar stations rijden. Je kunt ook twee keer per jaar om de tafel gaan zitten en goede afspraken maken'


Ploos zou liever zien dat NS zich op zijn kerntaak zou richten: het op tijd laten rijden van treinen. 'Je ziet tegenwoordig geen product meer dat door één bedrijf is gebouwd. Neem de iPhone, die maakt gebruik van de software van tig verschillende leveranciers die allemaal kampioen op hun vierkante centimeter zijn. Het werkt perfect.'


Wat gaat de reiziger merken van de samenwerking?

Verwacht geen wereldschokkende veranderingen, zegt NS-directeur Merel van Vroonhoven. NS en HTM gaan servicebalies op de stations samenvoegen, willen kiosken plaatsen op ov-knooppunten en willen in de tram dynamische reisinformatie voor het spoor aanbieden.


Opnieuw vraagt Ploos van Amstel zich af of de plannen van NS en HTM wel van deze tijd zijn. 'Reisinformatie is zo individueel, wat voeg je toe door reizigers die al in de tram zitten te melden of een trein wel of niet rijdt?' Onbetrouwbaarheid van openbaar vervoer is voor reizigers de belangrijkste reden om niet per trein te reizen. Ploos: 'Reizigers willen nog voor ze in de tram stappen weten of hun trein rijdt, bijvoorbeeld via een app. Wat heb je eraan als je pas in de tram naar het station ontdekt dat je trein niet rijdt?'


Gaat NS straks nog meer bus- en trammaatschappijen overnemen?

NS-directeur Van Vroonhoven houdt de optie nadrukkelijk open. De deal in Den Haag is op initiatief van HTM tot stand gekomen. HTM-baas Dirk le Clercq verwacht dankzij de financiële armslag van NS meer te kunnen investeren in het Haagse openbaar vervoer. Le Clercq: 'HTM is gezond, maar niet rijk.' HTM wil het Haagse openbaar vervoer met de welvarende bondgenoot naar een hoger plan tillen.


Kan HTM dankzij de samenwerking met NS nu ook gaan bieden op bus- en tramconcessies in andere gemeenten en provincies?

In theorie wel, maar dat gaat HTM niet doen. Na de val van het kabinet-Rutte heeft de PVV haar steun voor verplichte openbare aanbestedingen van het openbaar vervoer in de grote steden ingetrokken. Mits de Eerste Kamer volgende week akkoord gaat met een wetsvoorstel van PvdA, GroenLinks, D66 en SP, mogen de steden voortaan weer zelf beslissen of ze hun ov-concessies openbaar willen aanbesteden.


Le Clercq gokt erop dat stadsgewest Haaglanden de HTM de bus- en tramconcessies weer onderhands gaat gunnen. Door te bieden op concessies in andere steden kan HTM die kans verspelen.


Wat heeft NS te winnen met investeringen in trams en bussen?

NS wil een van-deur-tot-deur-vervoerder zijn. Dat betekent dat het spoorbedrijf behalve treinreizen ook het vervoer van en naar de stations wil aanbieden. Het spoorbedrijf heeft hiertoe eerder geïnvesteerd in Q-buzz, OV-fiets en Greenwheels. NS verwacht met betere aansluitingen op de stations meer reizigers de trein in te kunnen lokken.


Uiteindelijk wil NS vooral geld verdienen, zegt Rikus Spithorst van de Maatschappij voor Beter OV. 'HTM moet niet de illusie hebben dat NS een soort sinterklaas is die belangeloos geld in het Haagse ov gaat pompen. Waarschijnlijk denkt NS een aantrekkelijke marge uit de concessies van HTM te kunnen wringen.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden