nieuws

NS werkt aan dagelijkse nachttrein naar Zürich, deze zónder subsidie

Twee weken na de terugkeer van de nachttrein wil de NS het netwerk uitbreiden. Vanaf eind dit jaar moet elke avond een trein uit Amsterdam vertrekken, om via het Rijn-Ruhrgebied en Basel de volgende ochtend in Zürich aan te komen.

Het treinstation van Zürich.  Beeld REUTERS
Het treinstation van Zürich.Beeld REUTERS

Na een periode van meer dan vier jaar zonder reguliere internationale slaapverbindingen over het spoor, werd Nederland eind mei weer aangesloten op het Europese netwerk van nachttreinen. Een zogeheten Nightjet rijdt sindsdien dagelijks van Amsterdam, via Utrecht en Arnhem naar München, Innsbruck en Wenen.

Samen met zijn evenknieën in Zwitserland (SBB), Oostenrijk (ÖBB) en Duitsland (DB) wil de NS Nederlandse reizigers ook de mogelijkheid bieden om ‘s nachts naar Zwitserland te treinen. Omgekeerd moet ook elke ochtend een nachttrein vanuit Zürich in Nederland arriveren.

Zakelijke reizen

Volgens de NS zijn Zürich en Basel populaire bestemmingen voor vrije tijd en zakelijke reizen. ‘Reizigers naar Zürich moeten nu nog meerdere keren overstappen in bijvoorbeeld Hannover of Frankfurt. Vanaf Basel en Zürich reis je straks ook gemakkelijk door naar verdere bestemmingen in Zwitserland en Italië’.

Omdat reizigers ook kunnen meereizen tot aan bestemmingen als Düsseldorf en Keulen, wordt de nieuwe nachttrein een aanvulling op de hogesnelheidstrein die nu al zeven keer per dag naar Frankfurt rijdt. Een van die zeven treinen rijdt door naar Basel.

Toen eind 2016 de nachttreinen vanuit Nederland werden gestaakt, leden ze een zieltogend bestaan. Steeds vaker kozen reizigers voor het vliegtuig of voor een hogesnelheidstrein overdag.

Vergroening

Dat de NS nu toch weer met een nachttrein komt, heeft te maken met het streven naar vergroening. Ook de komende jaren zijn lange treinreizen door Europa waarschijnlijk nog niet populair genoeg om de kosten ervan te kunnen dekken met de ticketverkoop. Voorlopig blijven veel nachttreinen in Europa dan ook afhankelijk van subsidie.

Recent was er nog juridisch gesteggel over de nieuwe trein naar Wenen. Onder meer FlixBus heeft bezwaar gemaakt tegen de miljoenensubsidie die de NS hiervoor van de Nederlandse overheid heeft gekregen. De klagende partijen waren ook geïnteresseerd in de concessie en voelen zich gepasseerd. De bezwaarprocedure staat de komst van de trein niet in de weg. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven vond het niet nodig om de subsidietoekenning per direct te schorsen.

Voor de nog te realiseren treinverbinding met Zürich heeft de NS geen subsidie nodig. ‘De nachttrein naar Wenen kwam boven op de dienstregeling’, legt een woordvoerder van NS uit. De trein naar Zürich vult ook daarentegen ook enkele gaatjes in het huidige netwerk. ‘In Nederland is hij een extra verbinding naar het Rijn-Ruhrgebied. In Duitsland gaat hij bovendien ‘s nachts dienst doen als binnenlandse intercity.’

Binnen Nederland dreigt de NS zijn monopolie op het nachttreinennetwerk kwijt te raken. Vorige week maandag diende Arriva, de grootste concurrent, bij toezichthouder Autoriteit Consument en Markt het verzoek in om vanaf 2023 twee nachttreinen te laten rijden, vanuit Maastricht en Groningen naar de Randstad, met als belangrijkste bestemming luchthaven Schiphol.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden