NS weigert 'rondje om de kerk' in te voeren

Achter de schermen zetten verschillende partijen binnen de spoorsector de NS onder druk om het sterk vereenvoudigde dienstrooster, dat in 2000 door het personeel tot 'het rondje om de kerk' werd gebombardeerd, alsnog in te voeren. Door machinisten en conducteurs op vaste trajecten te laten rijden, zouden treinstoringen minder groot worden.

Station Rotterdam Beeld ANP

Dit blijkt uit gesprekken met betrokkenen. De NS ziet niets in de maatregel. Het spoorbedrijf verwacht dat de invoering van het rondje tot duurdere treinkaartjes zal leiden. Het spoorbedrijf heeft becijferd duizend extra machinisten en conducteurs nodig te hebben om het rondje om de kerk mogelijk te maken. De loonkosten zouden hiermee met 60 miljoen euro per jaar stijgen. De NS vindt de extra kosten niet opwegen tegen veronderstelde voordelen, die hooguit enkele dagen per jaar merkbaar zullen zijn.

De opstelling van de NS is een radicale breuk met de jaren negentig. De toenmalige directie van de NS was een groot voorstander van het door machinisten en conducteurs gehate rondje om de kerk. Publiekelijk verdedigde de directie het rondje destijds met het argument dat het spoorbedrijf er efficiënter van zou worden. In werkelijkheid was het een poging om de macht van de vakbonden te breken, blijkt uit een reconstructie van de Volkskrant.

Sneeuwbestendiger
Het rondje staat weer op de agenda omdat beleidsmakers verwachten dat dit de dienstregeling sneeuwbestendiger maakt. Machinisten en conducteurs moeten in de huidige dienstregeling vaak overstappen. Bij sneeuw komt het soms voor dat gereedstaande treinen niet kunnen vertrekken, omdat de machinist nog in een trein zit die gestrand is op een ander traject.

Met een serie harde acties wisten de bonden het rondje om de kerk in 2000 van tafel te krijgen. De prijs die het bedrijf daarvoor betaalde was hoog, zeggen de stakers nu. 'Eigenlijk waren er toen alleen verliezers', zegt Dick van der Meulen. De deze maand gepensioneerde machinist was een van de leiders van het verzet tegen rondje om de kerk. 'We hebben destijds zo'n hevige slag geleverd, dat heeft de NS echt tot in de haarvaten pijn gedaan.'

Hij krijgt bijval van FNV Spoorbestuurder Roel Berghuis. 'Het gevecht om het rondje om de kerk heeft de NS in 2000 tot op de rand van de afgrond gebracht.' Berghuis zegt dat de pijn en het wantrouwen jegens de directie over de strijd om het rondje om de kerk nog altijd voelbaar zijn in het spoorbedrijf. 'Alleen het noemen van het rondje om de kerk maakt al heftige emoties los onder spoormensen, daar moet je niet meer aan willen beginnen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden