NS waarschuwt reiziger bij vergeten uitcheck

NS-reizigers met een persoonlijke ov-chipkaart kunnen door het spoorbedrijf per mail worden gewaarschuwd als ze vergeten zijn om uit te checken. Om voor die  dienst in aanmerking te komen, wil de NS inzage in de reishistorie van de chipkaarthouder.

Toegangspoortjes op het station in Woerden. Vanaf augustus zijn de OV-poortjes op dit station enkel met een ov-chipkaart te openen. Beeld ANP

Na een half jaar durende proef is NS Extra, zoals de nieuwe service heet, sinds maandag voor alle NS-reizigers met een persoonlijke ov-chipkaart beschikbaar. 'Deelnemers aan de proef waren enthousiast', zegt de NS-woordvoerder. Volgens hem komt het nog te vaak voor dat mensen die vergeten uit te checken hun vergissing niet 'repareren' om zo de boete van 20 euro ongedaan te maken.

'Dat geld is niet van ons. We willen reizigers er op attent maken hoe ze het weer zo snel mogelijk terugkrijgen.' Wie zich via ns.nl/nsextra aanmeldt, krijgt binnen drie dagen een mail van de NS waarin staat hoe het teveel betaalde is terug te krijgen via een kaartautomaat.

NS-reizigers met een vaste trajectkaart die zich bij NS Extra aansluiten hoeven helemaal niet in actie te komen. Als zij vergeten uit te checken wordt het te veel afgeschreven bedrag automatisch teruggestort.

Reizigersorganisaties juichen het initiatief van NS toe. Dat NS inzage krijgt in reisgegevens zien ze niet als een probleem. 'Je geeft er zelf toestemming voor', zegt een woordvoerder van reizigersorganisatie Rover. Bij de NS waren maandag laat in de middag ruim zesduizend aanmeldingen voor de nieuwe dienst binnengekomen.

Ook onder de 2.800 reizigers die de afgelopen maanden aan een proef deelnamen speelde het element van privacy amper een rol. Zes procent zei verder geen interesse meer te hebben, ruim drie kwart van de deelnemers zei de 'check-uit alert' als een aantrekkelijk extraatje te ervaren.

Volgens NS worden de reisgegevens niet met derden gedeeld. 'Mensen hoeven ook niet bang te zijn dat ze voor allerlei marketingdoeleinden worden misbruikt', zegt het spoorbedrijf.

Vier jaar geleden concludeerde het College Bescherming Persoonsgegevens, nu de Autoriteit Persoonsgegevens, dat de NS privacywetgeving overtrad door klanten, aan de hand van hun reisgegevens via de ov-chipkaart, op maat gesneden aanbiedingen te doen.

De Autoriteit Persoonsgegevens hield zich maandag op de vlakte over het nieuwe NS-initiatief. Het spoorbedrijf is verplicht opslag van persoonsgegevens bij de privacywaakhond te melden. 'De privacy is geborgd', verzekert de NS. Die aankondigt deelnemers aan NS Extra soms van 'aardigheidjes' te voorzien: zoals het aanbod om eens in de zoveel tijd eerste klas in plaats van tweede klas te reizen.

Vervoersbedrijven kregen in 2014 ruim 22 miljoen euro meer binnen dankzij vergeten uitchecks. Daarvan werd 2,7 miljoen euro teruggevraagd. Cijfers over 2015 worden later dit jaar bekend. De verwachting is dat de 'schade' voor reizigers geringer is. Mensen die vergeten uit te checken weten steeds beter de weg te vinden naar hulpmiddelen om geld terug te vragen. Zoals de site uitcheckgemist.nl waarbij alle vervoerders zijn aangesloten.

In het geval van de NS speelt ook nog mee dat een uitcheck vergeten op steeds meer stations onmogelijk is omdat die zijn afgesloten met poortjes. Dat geldt inmiddels voor 60, meest grotere, van de 410 stations.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.