NS verklapt liever niet dat trein rijdt

UTRECHT - Na een blikseminslag gaat maandagochtend om 8 uur station Utrecht Centraal urenlang plat. Voor een antwoord op de vraag of het drukste station van Nederland niet is beschermd tegen blikseminslag, verwijst de perswoordvoering van de NS naar spoorwegbeheerder ProRail: 'Als u wilt weten wat er precies is gebeurd, moet u daar zijn.' De bliksemafleiding is in Utrecht wel degelijk op orde, laat ProRail weten, ook bij de getroffen technische installatie waarmee seinen en wissels worden bestuurd. 'Tegen natuurgeweld leg je het soms af.'


De gestrande reizigers moeten het met veel minder informatie doen. 'Dames en heren. Door een blikseminslag is er zeer beperkt tot geen treinverkeer van en naar Utrecht mogelijk.' Om de 10 minuten klinkt de monotone stem met steeds dezelfde zin door de Utrechtse stationshal, de stationsklok wijst inmiddels half 10 aan.


Het zingt rond dat de problemen om 13 uur verholpen zijn. NS-medewerkers staan met hun railpockets - zo heten die apparaten - in de aanslag om de op hen afstormende reizigers van informatie te voorzien. 'Ja, om 13 uur is alles verholpen', zegt een medewerker. 'Waarom roepen jullie dat in godsnaam niet om', brult een man. 'Dat willen ze niet omroepen, ik weet ook niet waarom', is het antwoord. Geërgerde blikken vallen hem ten deel.


Weer doet een gerucht de ronde, er zou een trein naar Amsterdam aankomen, op spoor 9B. Daar moet een vrouw in een oranje NS-hesje de meute in haar eentje bijpraten. Dat is niet het enige opvallende. Ze loopt op hoge hakken en draagt een mantelpakje en een deftige bril. Het blijkt Ingrid Thijssen te zijn, de directievoorzitter van de NS. Ze komt 'haar mensen' ondersteunen. Maar waarom worden de reizigers in onwetendheid gelaten? Als bekend is dat om 13 uur de treinen weer rijden, kan dat toch worden omgeroepen? 'We willen mensen niet blij maken met een dooie mus', zegt Thijssen. 'Daarom zeggen wij niks. Anders gaat men er op rekenen.'


Als ingeblikte sardientjes gaat het van Utrecht naar Amsterdam, het is kwart voor 11. Na 10 minuten rijden, staat de trein weer stil. Speakergeruis, en dan een giftige machinist: 'Mensen, we staan voor een rood licht. Iemand van de firma ProRail heeft zich verslapen.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden