NS-topman ziet niets in fusie met ProRail

Topman Bert Meerstadt van de NS wil zijn bedrijf niet opnieuw samenvoegen met ProRail. Dit zei hij zaterdag in NRC Handelsblad. De uitspraak is opmerkelijk. In mei pleitte Meerstadt in een brief aan de verkiezingsprogrammacommissies van alle partijen in de Tweede Kamer voor 'een onderzoek naar het herzien van de rigoureuze knip tussen de NS en ProRail'.

AMSTERDAM - De brief van Meerstadt werd door vriend en vijand opgevat als een pleidooi om de NS en ProRail opnieuw samen te voegen. 'De rigoureuze knip tussen de NS en ProRail heeft nog steeds negatieve gevolgen voor de reiziger', schreef de NS-topman in mei. 'Dit moet zeker worden hersteld.'


In NRC Handelsblad betoogt Meerstadt nu dat zijn wens van destijds, om te onderzoeken of de scheiding van de twee spoorbedrijven niet ongedaan gemaakt kan worden, niet betekent dat hij de twee bedrijven weer aan elkaar wil plakken.


De onrust die een fusie zou geven op de werkvloer noemt hij als voornaamste argument de splitsing te handhaven. 'We zijn een decennium bezig geweest om de effecten van de splitsing weg te nemen', aldus Meerstadt in NRC. 'Als je de boel weer bij elkaar gooit, ga je opnieuw die kant op.'


Dit is een enorme draai van Meerstadt, zegt vakbondsbestuurder Roel Berghuis van FNV Spoor. Berghuis is een voorstander van het samenvoegen van de NS en ProRail. Veel medewerkers van de NS zien de splitsing, en de extra bureaucratie die sindsdien is ontstaan, als oorzaak van veel problemen op het spoor. Legendarisch is het voorbeeld van de machinist die vastgevroren wissels vroeger zelf mocht ontdooien, maar sinds de splitsing in zijn cabine moet wachten totdat een monteur van ProRail ter plaatse is om het klusje te klaren.


'Toezegging'

Berghuis vermoedt dat de uitspraken van Meerstadt samenhangen met een deal die de topman achter de schermen heeft gesloten. 'Het lijkt erop dat Meerstadt voorsorteert op een toezegging die hij heeft gekregen.'


Wat de NS zou krijgen in ruil voor de verzoenende woorden richting ProRail weet Berghuis niet. Woordvoerders van zowel het ministerie van Infrastructuur als de NS ontkennen dat er afspraken aan de uitspraken van de NS-topman ten grondslag liggen.


Toch is de timing van het interview niet toevallig, erkent woordvoerder Eric Trinthamer van de NS. Donderdag debatteert de Tweede Kamer over de spoorconcessie voor het hoofdrailnet van NS voor na 2015. Het ministerie wil stoptreinen van concurrenten toelaten op het intercitynet van de NS. Tot nu toe rijden de commerciële spoorvervoerders alleen op lijnen waarop de NS niet actief is. De NS is fel tegen de plannen van het ministerie en vreest voor chaos en Britse toestanden.


Het is nog onduidelijk of de Tweede Kamer zal instemmen met het plan om meer marktwerking op het spoor toe te laten. Zowel de NS als haar concurrenten zetten alles op alles om de Tweede Kamer te overtuigen in hun voordeel te stemmen.


De uitspraken van Meerstadt lijken vooral in dit licht te moeten worden gezien. De brief van dit voorjaar viel slecht bij voorstanders van meer marktwerking op het spoor. De brief werd uitgelegd als een poging van de NS de macht op het spoor naar zich toe te trekken.


Door het bestaansrecht van ProRail niet langer ter discussie te stellen, lijkt Meerstadt vooral hen gerust te willen stellen.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden