Update

NS-topman Huges per direct weg om rol in aanbesteding

NS-topman Timo Huges heeft onjuiste en onvolledige verklaringen afgelegd in de kwestie rond de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. Dat is voor de Raad van Commissarissen van de Nederlandse Spoorwegen (NS) aanleiding geweest het vertrouwen in hem op te zeggen. Huges krijgt geen vertrekvergoeding mee. Dat heeft de NS vrijdag verklaard.

Timo Huges Beeld anp

De NS stelt dat er in het onderzoek naar de onregelmatigheden bij NS-dochter Qbuzz nieuwe feiten naar boven zijn gekomen. Nadat het vertrouwen was opgezegd, heeft Huges zijn ontslag aangeboden, aldus de verklaring. De financiële topman bij NS Engelhardt Robbe vervangt tijdelijk zowel Huges als Hoogesteger.

Aanleiding voor Huges' vertrek is het gerommel bij de NS rond de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. Huges zou informatie hebben doorgespeeld aan een NS-dochter en dat is verboden. De provincie Limburg is niet van plan de aanbesteding over te doen.

Woensdag maakte de waakhond ACM bekend dat de 'top' van NS en het dochterbedrijf Abellio een actieve rol hebben gespeeld in het benadelen van concurrerende vervoersbedrijven die ook uit waren op de ov-concessie in Limburg (waarde: twee miljard). President-directeur Huges zou een aan hem geadresseerde mail met concurrentiegevoelige informatie van vervoersbedrijf Veolia hebben doorgestuurd naar NS-dochter Qbuzz, terwijl dat strikt verboden is. Qbuzz zou binnen Abellio het busvervoer doen.

Gesjoemel
Huges zou vanmiddag op het ministerie van Financiën, enig aandeelhouder, uitleg komen geven over zijn rol bij het vals spel in de aanbestedingsprocedure. Op de vraag of de bestuursvoorzitter Timo Huges en de voorzitter van de raad van commissarissen Carel van den Driest moesten opstappen, antwoordde Dijsselbloem eerder vandaag: 'Dat ga ik eerst met hen bespreken en daarna met u.' VVD-kamerleden Betty de Boer en Aukje de Vries vergeleken het gesjoemel bij de NS met de FIFA.

Lees ook

Wie was Timo Huges? Een verstokt automobilist, zo leest u in dit profiel.

Dijsselbloem haalt hard uit naar Huges, CNV en SP vinden dit het moment om over marktwerking in het ov te praten. Lees de reacties op het vertrek van Huges.

Niet alleen Timo Huges heeft fout gehandeld bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. René de Beer van de directie van vervoersbedrijf Veolia speelde ook een cruciale rol. Zonder dat iemand het wist, gaf hij essentiële informatie door aan concurrent Qbuzz. Daarvoor werd hij via een U-bocht betaald. Reconstructie van een oneerlijke biedingsstrijd.

Particuliere ov-bedrijven gingen in 2008 met elkaar in zee om het monopolie van de NS te breken. De strijd om de concessies stinkt. Lees hier de reconstructie van Sander Heijne.

NS topman Huges in gesprek met een reiziger. Beeld anp

'Ongelukkige emails'

In een reactie op de berichtgeving over de topman wil NS vrijdagmorgen diens betrokkenheid bij de zaak niet bevestigen. Het spoorbedrijf zegt alleen het te 'betreuren' dat 'tijdens het proces van de aanbesteding in Limburg ongelukkige emails zijn verstuurd waar dat niet had gemoeten.'

Een woordvoerder van NS wilde vanmorgen ook niets zeggen over persoonlijke betrokkenheid van een andere topfunctionaris van NS, directeur Hans Peters van NS Reizigers, bij het doorspelen van vertrouwelijke bedrijfsinformatie. Het bedrijf beperkt zich tot de mededeling dat er bij het vals spel 'fouten' zijn gemaakt en dat er inmiddels maatregelen zijn getroffen om herhaling te voorkomen.

Huges is de tweede topman in twee jaar tijd die het veld ruimt bij de NS. Voorganger Bert Meerstadt vertrok in 2013 nadat hij in het nauw gedreven was door de problemen met de Fyra.

ACM rapport

Lees hier het rapport van ACM (de informatie over de emails staat vanaf paragraaf 159 en vooral paragraaf 164).

Patrick van der Broeck, gedeputeerde provincie Limburg laat tegen ANP weten dat het tumult rondom de NS-topman niks verandert voor de aanbesteding: 'Wij hebben ervoor gekozen NS-dochter Abellio uit te sluiten en gekozen voor Arriva, die een hartstikke goede bieding heeft gedaan. Waar Abellio in de aanbesteding voor het ov in Limburg een 9- kreeg, heeft Arriva een 8 gescoord. Dat hele gedoe rond bedrijfsspionage staat gelukkig buiten Limburg en zo wil ik het graag houden.'

Tijdlijn

De NS-top moet vrijdag bij minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën op het matje komen om gerommel bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. Wat eraan voorafging:

10 februari: Limburg maakt bekend dat NS-dochter Abellio vanaf eind 2016 het ov mag verzorgen als opvolger van Veolia. De opdracht voor vijftien jaar is in omzet 2 miljard euro waard. Veolia en Arriva waren ook in de race.
9 maart: De Autoriteit Consument & Markt (ACM) meldt dat NS bij de aanbesteding de Spoorwegwet heeft overtreden. Veolia klaagde dat NS onder meer te hoge prijzen vraagt voor het gebruik van kaartautomaten en chippalen. NS meldde eerder die dag nog dat het zich niet schuldig heeft gemaakt aan machtsmisbruik en geen boete krijgt. De ACM laat echter weten dat het onderzoek nog loopt.
28 april: NS openbaart zelf dat bij de aanbesteding is gerommeld door dochterbedrijf Qbuzz, dat binnen Abellio voor het busvervoer zorgt. Qbuzz kreeg vertrouwelijke informatie van een medewerker van Veolia. NS zegt dat directeur Timo Huges ,,geen kennis had van de geconstateerde onregelmatigheden''.
28 april: Limburg en Veolia zijn ,,verbijsterd''. Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën, namens de Staat enig aandeelhouder, noemt de onregelmatigheden ,,volstrekt onacceptabel''.
29 april: Limburg verscheurt het contract met Abellio.
30 april: Het OM kijkt of er aanknopingspunten zijn voor een strafrechtelijk onderzoek.
2 juni: Limburg gunt het ov aan Arriva, de eerdere nummer 2 in de aanbesteding.
3 juni: De FNV zegt het vertrouwen op in Timo Huges en stelt dat NS zijn betrouwbaarheid heeft verloren.
3 juni: De ACM schrijft dat de top van zowel NS als Abellio wel degelijk wist van het gesjoemel. NS speelde concurrentiegevoelige informatie van Arriva en Veolia door aan Abellio. Daarmee is de wet overtreden. De toezichthouder benadrukt dat dit niet het werk was van een individuele NS-medewerker en ook geen op zich staand incident.
3 juni: In de Tweede Kamer klinkt ongezouten kritiek op de affaire. Zo stelt de PvdA: ,,Het overtreden van de wet, zeker door een publiek bedrijf, is onacceptabel''.
5 juni: Volgens De Telegraaf heeft Huges tegen de regels in een mail voor hem met vragen van vervoersbedrijf Veolia doorgestuurd naar Qbuzz.
5 juni: Minister Dijsselbloem roept de top van vervoersbedrijf NS op het matje.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden